National Transport Library Research Database

Analys av livscykelkostnader för vägmärken med fokus på reflexmaterial (Analysis of life cycle costs for road signs focusing on reflex material)

  • Anund, Anna
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-09-01 -- 2018-09-01 Registration number:
  • Trafikverket 2017/68057
Subject(s): Online resources: Abstract: Projekts mål är att analysera livscykelkostnaden för vägmärken, med fokus på reflexmaterialets åldrande. Det bästa måttet på kostnaden för ett vägmärke är livscykelkostnad och hur den totala kostnaden fördelas över åren. Uppskattningar av livscykelkostnad för ett vägmärke är viktigt att tänka på för långsiktig budgetering. Livslängden på vägmärket bestäms av reflexmaterialets status med avseende på retroreflexion och färg. Generellt förväntas ett vägmärke ge tillräcklig upptäckbarhet och läsbarhet under 10 till 15 år, beroende på typ av reflexfolie. I dagsläget är det okänt om de vägmärken med reflexfolie som finns på svenska vägar har tillräckligt god läs- och upptäckbarhet. Detta gör det svårt att skatta framtida behov av nya skyltar. Det finns ingen inventering av vägmärken och inget register för vilka vägmärken som har satts upp, när de satts upp och vilken kvalitet de har. Projektförslaget avgränsas till att omfatta: * Vägmärken med reflexfolie i klass R2 och RA3B, enligt EN 12899-1 och DIN67520. * Permanenta markplacerade normalstora vägvisningsskyltar monterade på stolpe till höger om vägen. * Vägvisningsskyltar uppsatta i tätort och landsbygd i två regioner. * Vägvisningsskylt med vit, gul, blå, grön och brun bakgrund. * Vägvisningsskyltar placerade på vägar i nord – sydlig riktning, där framsidan är vänd mot syd. * Bedömningen av kvalitet sker utifrån ett tekniskt perspektiv. * En inventering av reflexfoliens kvalitet och vägmärkets ålder kommer att ske på ett urval av vägmärken genom observationer i fält. Reflexfoliens kvalitet mätas samt vägmärkets ålder och läs- och upptäckbarhet inventeras i två regioner. I projektet ingår uppskattningar av livscykelkostnad. En jämförelse görs av kostnader för reflexfolieklasserna RA2 och RA3B. Insamling av engångskostnader såsom konstruktion, produktion och installation av stolpar och fundament sker via kontakt med tillverkare etc. Även kostnader för vägmärken med olika reflexfolieklasser tas fram via kontakter. En förstudie genomförs i ett område i och omkring Linköping för att se om den tänkta metoden med insamling av data och mätning av retroreflektion fungerar och verkar ge ett resultat som kan användas för analyser. Kunskapen som erhålls i projektet är till nytta för Trafikverket för att få en bild av status och kvalitet på vägmärken och reflexfolie samt deras ålder och med det som utgångspunkt på ett bättre sätt förutsäga framtida kostnader för vägmärken. Resultatet ska användas för förbättring av ställda krav i VGU samt i Trafikverkets upphandlingsdokument. Resultaten är även av intresse för att på sikt öka kunskapen kring kopplingen mellan vägmärkens kvalitet och trafikanternas möjligheter att upptäcka och läsa vägmärken i tillräckligt god tid. I dagsläget är kunskapen om sambandet mellan den tekniska kvaliteten och trafikanternas behov inte känt. Enligt Bilaga 2 Projektbeskrivning för ”Synbarhet och läsbarhet av vägmärken med reflexfolie”Abstract: Project's goal is to analyze the lifecycle cost of road signs, focusing on the aging of the reflex material.
Item type: