National Transport Library Research Database

FR8HUB; Real-time information applications and energy efficient solutions for rail freight (FR8HUB; Real-time information applications and energy efficient solutions for rail freight)

  • Stichel, Sebastian
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-09-01 -- 2023-01-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/68055
Subject(s): Online resources: Abstract: 2017 års medlemscall för IP5 i Shift2Rail. Omfattar en total budget på drygt 96 mkr. Trafikverket deltar som en part med en andel av ca 26%. Följande ämnesområden ingår: Migration plan Syftet med planen är att integrera de innovationer som IP5 planerar att ta fram i en logisk kedja ledande till att IP5:s vision nås. TRV deltar med 950 tkr utav en total budget av 3,4 mkr. Andra aktörer är DB, CFW, CAF och VVAC+ Nyttan för Trafikverket ligger i att vi deltar i styrningen av den automatiseringsprocess som ska ske och att vi kan ta hänsyn till svenska förhållanden i denna process. Arbetet utförs i fyra steg: 1. Identifiera nyckelteknologier som tas fram i de olika TD (1-6) och sambanden mellan dem 2. Skapa en tidslinje för de olika funktionella nivåerna av varje nyckelteknologi/lösning 3. Utvärdering av nyttor för olika aktörer. TRV ansvarar 4. Plan för migrering. Utförare i denna del blir KTH. Real time network management och Increasing speed of freight trains during day time traffic to increase line capacity Syftet med network management är att integrera bangårdar och terminaler i ett gemensamt system där man så långt som möjligt ska kunna automatisera styrningen i hela kedjan. Network management omfattar också kontakt med tågen via DAS (driver advisory system) med målet att kunna öka kapaciteten och punktligheten i systemet. TRV deltar och leder detta arbete med en budget på 4 mkr utav en total budget på 9 Mkr. Andra aktörer är INDRA och CFW (representerat av DLR). Nyttan för Trafikverket är en ökad kapacitet och punktlighet i för godstrafiken. Detta genom att ta in information från noderna, bearbeta, och genom god kommunikation med godstågen kunna få en mer energieffektiv körning och samtidigt öka punktligheten vilket i sin tur ökar kapaciteten. Syftet med en simulering av godståg med är att genom simulering visa effekterna i systemet av godståg som kan accelerera, bromsa och ha en högre medelhastighet. Godståg som bättre kan passa in i den blandade trafiken med snabbtåg och regionaltåg kan öka kapaciteten på linjen. (I andra delar inom IP5 ,där man utvecklar vagn och lok, är detta en viktig input kring vägval) TRV deltar och leder detta arbete med en budget på 4,7 mkr utav en total budget på 9,7 mkr, resterande budget kommer från CFW. Nyttan för Trafikverket är möjligheterna till en ökad kapacitet på linjen genom godståg som bättre kan integreras i den blandade trafiken Delprojektet har 7 delar: 1. Scanna innovationer och goda exempel. TRV leder detta. 2. Definiera scenarion för simulering och demonstration. TRV leder detta 3. Ta fram kraven för en prototyp för demonstration av network management. TRV leder detta 4. System-arkitektur och IT-information 5. Trafiksimulering av godståg med bättre förmåga 6. Ta fram en prototyp för demonstration av ett network management koncept. TRV ansvarar 7. Utvärde3ring av simuleringen av godståg Utförare för detta är medlemmar i KAJT. Intelligent (Video) Gate Terminals Syftet är att utfoma framtidens terminal i en automatiserad process som genom intelligenta kameror (ev kopplade till RFID-avläsare) tolkar information och ger input till såväl processen inom terminalen som network management. TRV deltar i detta arbete med 12 mkr utav en total budget på 26,3 Mkr. Andra aktöre är DB (Düss) och INDRA, ANSALDO och EUROC (en mindre del). TRV avser att samverka med Jernhusen och Göteborgs hamn som utryckt sitt intresse att delta och eventuellt investera i utrustning. Erixon kommer också delta ”in kind” med kunskap kring nästa generations mobilt bredband, 5G. Nyttan för Trafikverket är för trafikledningen en ökad insyn som ger ökade möjligheter till planering och styrning av järnvägssystemet. Med bättre utformning av terminaler uppnår man också en ökad kapacitet på linjen i och med att man reducerar problem vid ankomster och avgångar. Delprojektet har 4 delar: 1. Funktionella och tekniska krav Här avser TRV bland annat att analysera terminalutformning och vilka lösningar som bäst passar för den svenska marknaden. 2. Val av komponenter 3. Systemtester. 4. Utrullning och implementeringsplan. TRV ansvarar. Utförare är här SICS, KTH och Learning Well (RFID-lösningar) Freight Loco of the future Syftet är att titta på möjligheterna att utforma framtidens lok med flera drivsystem som reducerar behovet att rena dieseltåg vilka idag krävs på icke elektrifierade linjer och bangårdar. TRV deltar i detta arbete med 2800 tkr utav en total budget på 28,7 mkr. Andra aktörer är Bombardier, CAF, DB och EUROC (endast en mindre del) Nyttan för trafikverket är att medverka i ett framtida lok som ger mindre slitage på vår infrastruktur, orsakar mindre buller och kan fungera i ett järnvägssystem med både elektrifierade och icke elektrifierade banor och bangårdar. Delprojektet har fyra delar: 1. Effektiva energikoncept för ”sista milen”-lösningar för godslok långfärdsgodslok 2. Specifikationer och design av delsystem/undersystem för hybridlok 3. Utvärdering av kostnadseffektiva, små och decentraliserade energilagringssystem. 4. Studie av implementering av hur man kan kapa energitoppar. Här deltar TRV med KTH som har modeller för denna typ av beräkningar. Utförare är här KTH och TFK LEVERANSER Leverabler, t.ex ny kunskap i form av avhandlingar rapporter, metoder, produkter, prototyper, verifierade eller demonstrerade metoder.Abstract: 2017 year member call for IP5 in Shift2rail. Trafikverket participates in the following topics: Migration plan, Real time network management, Increasing speed of freight trains simulation, Intelligent video gate and Freight loco of the future
Item type: