National Transport Library Research Database

Överföring av godstransporter till sjöfart i Mälardalen (Modal shift to inland waterways in Mälaren)

  • Persson, Christer
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket, Sjöfartsverket ; 2016-09-01 -- 2017-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/64975, Sjöfartsverket 1502374
Subject(s): Abstract: Syfte Syftet med projekt är att utveckla en vetenskapligt granskad regional godstransportmodell för Mälardalen som används för att prognostisera efterfrågan för sjöfart på Mälaren samt övriga konkurrerande transportslag, lastbil och tåg. Modellen används för att analysera, i ett par prognosscenarier, effekterna av utökad sjöfart på Mälaren. Effekterna sammanfattas i en samhällsekonomisk kalkyl vilken tar hänsyn till kostnads- och transporttidsförändringar samt miljöeffekter i form av utsläpp. Innehåll På övergripande nivå innehåller projektet fyra delar: (1) utveckling av regional godstransportmodell för Mälardalen. (2) Framtagning av prognosscenarier. (3) analys av prognoser och (4) Rapportering och vetenskaplig publicering. Den regionala godstransportmodellen är av så kallade logittyp och innefattar de tre trafikslagen sjöfart, lastbil och järnväg (ev. också multimodala transportkedjor). Modellen tar alltså hänsyn till kokurrens mellan transportslagen. Utgångspunkten är att estimera modellparametrar med hjälp av varuflödesundersökningen (Trafa), andra datakällor kan också efter behov komma att användas. Prognosscenarierna som tas fram är ett utredningsalternativ (UA) och ett jämförelsealternativ (JA). Det som skiljer de två alternativen åt är att UA innehåller utökad sjöfart på Mälaren. Lämplig prognoshorisont för scenarierna bestäms inom projektet. Det är inom detta moment som transportsslags specifika uppgifter kommer in i modell- och prognosarbete. Projektet förankrar detta moment med andra aktörer inom området, t.ex. Farkost och Flyg vid SCI, KTH. Huvudmomentet i analysen av prognosresultatet (prognoskörning av modellen med prognosscenarierna som indata) är att genomföra en samhällsekonomisk kalkyl. I den tas hänsyn till godsvolymer. kostnader. transporttider och miljöeffekter i form av utsläpp. Rapportering sker i form av en slutrapport där projektarbete och resultat beskrivs. Utöver detta levererar varje aktivitet (se nedan under genomförande) en kort sammanfattning av dess arbete. av omfattning som är lämplig att för att ingå i lägesrapporter. Modellen tillsammans med prognosresultat kommer att publiceras vetenskapligt. vilket innebär sedvanlig vetenskaplig granskning. Artikeln presenteras vid konferens. Genomförande Genomförandet kan delas in i följande fem aktiviteter 1. Bearbeta och kontrollera data för modellestimering. De data som används är främst varuflödesundersökningen från Trafa. Leverans: sammanfattande beskrivning av databearbetning + tabeller. 2. Modellestimering. Modellparametrar för den regional godstransportmodellen estimeras. Parametrarna är främst känsligheter för transportkostnader och transporttider amt specifika konstanter för transportslag samt specifika förhållanden för transporter. Segmentering av modellen görs för varugrupp. Leverans: sammanfattande redovisning av estimeringsresultat i form av modellspecifikation, estimerade parametrar, elasticiteter och tabeller över t ex transportmedelsfördelningar. 3. Konstruera JA och UA scenarier. Scenarier för JA och UA tas fram för den framtida efterfrågan för godstransporter och utbud av sjöfart och andra transportslag i Mälardalen. Leverans: sammanfattande redovisning av framtagna scenarier 4. Genomföra och analysera prognos för JA och UA scenarierna. Leverans: sammanfattande redovisning av prognosresultat, samhällsekonomisk kalkyl. 5. Rapportering och vetenskaplig publicering. Projektets arbete och dess resultat beskrivs i slutrapporten. Den vetenskapliga publiceringsprocessen kommer inte att vara slutförd när projektet avslutas. men uppdragsgivare hålls informerad om processen. Leverans: slutrapportAbstract: The objective ofthe project is to develop a regional freight transport mode choice model which models the demand for waterway as well as other competitive modes. truck and train for Mälardalen region in Sweden. With the use of the model we are able to forecast the transport demand for waterways in Mälaren for some developed scenarios, based on the analysis of future demand for freight transport and potential future supply of waterways in Mälaren. Then the energy consumption, external cost and the socioeconomic benefits will be assessed for scenarios including and not including waterways. The socioeconomic benefit includes societal costs of emissions, hence it provides as a subset an assessment of whether an increased use of waterways benefits a sustainable society. The results will provide quantitative evidence for the market for waterway freight transport and its contribution to sustainable transport and socio-economic benefit. This study for Mäladalen region will also serve as an illustration of future freight transport development by making good use of natural waterways.
Item type: