National Transport Library Research Database

MSP-2E Grunda Hav (Havsplanering för ökad effektivitet och minskad (MSP—2E Shallow Waters (Maritime Spatial Planning for Efficiency and Environment in Shallow Waters)

  • Markström, Lars
  • SSPA Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556224-1918
Sponsors, duration, budget: Trafikverket, Sjöfartsverket ; 2016-06-01 -- 2018-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/64427, Sjöfartsverket 1504132
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets syfte är att skapa ett verktyg eller metoder för att analysera fartygs påverkan på havsbotten och samtidigt analysera fartygens energiförbrukning i ett geografiskt område vid nuläges— och/eller omdirigeringsanalyser av fartygstrafik. så att även de beskrivna effekterna blir en del i konsekvensanalysen av att ha fartygstrafik i ett område. Metod Att med CFD-simuleringar av en representativ serie med fartyg ta fram en generell modell som beräknar: - Hur stor kraft som påverkar botten och halveringstiden för denna, givet dimensioner, djupgående, djup och hastighet på fartyget. - Bygga vidare på den utvecklade metoden för energiförbrukningsberäkningar baserat på verklig eller simulerad AIS-trafik i grunda hav. - Undersöka vilka hydrodynamiska beräkningsmetoder som finns utvecklade för bestämning av vad en fartygspassage å grunda vatten får för mekaniska påverkningar på havsbotten. - Applicera och vidareutveckla metoder så de blir tillämpliga på befintliga data ur samlad AIS-historik. - Integrera beräkningsmetoderna med AIS-databasen och djupdata av olika upplösning/källor. - Utprovning/validering av beräkningsmetodiken. - Utförande av nulägesanalys för att åtföljas av ruttoptimerade alternativ som visar tänkbara framtidsscenarion inklusive bottenpåverkan. energianalys och geografiska effekter. - Presentation, rapportering och arrangerande av workshops för spridning av resultat till relevanta intressenter. Av särskilt intresse är finna så kallade "sweet spots" där minskad miljöpåverkan och minskad energiförbrukning går att uppfylla samtidigt. Det är inte helt orimligt då mindre avvikelser från för att hitta djupare vatten kan minska både motstånd och bottenpåverkan. Arbetet är uppdelat m.a.p. omfattning och innehåll i fas 1 och fas 2 beroende på finansiering. Fas 1 innebär färdigställande, validering, rapportering och presentation av den kompletta metodiken inklusive grundläggande hvdrodynamiska beräkningar av de krafter som påverkar botten inklusive fartygens energiförbrukning baserat på AIS-data, djupdata och SWABEberäkningar i grunt vatten. Fas 2 - Utökning av matrisen för de ingående fartygs- och djupparametrarna. - Förfinade squat- och motståndsberäkningar som bygger vidare på resultat från det tidigare genomförda projektet SWABE. - Ytterligare beaktande av bottenbeskaffenhets inverkan på kraftberäkningarna. - Publicering av vetenskaplig artikel och presentation på konferens. Abstract: The waters around Sweden must meet many diverse interests such as good environmental status, sustainable usage, commercial and social objectives, which are regulated by Havsplaneringsforordningen (2015: 400). Which entered into force on 15 July 2015. In order to evaluate the different aspects that affect these interests SSPA wants to improve analytical methods for the ships impact on the seabed and energy consumption, which is particularly interesting in the shallow waters surrounding Sweden. The aim ofthe project is to gain a deeper understanding ofthe vessels impact on the seabed and methods/tools to rationally quantify this. together with an analysis ofthe energy impact for the vessel traffic. Of great interest is to find the so-called "sweet spots". i.e. solutions where vessel efficiency and reduced environmental impact can be achieved simultaneously. This is not unrealistic since routes avoiding shallows can benefit both the seabed environment and give reduced consumption. By using CFD simulations ofa representative series of ships to develop a general model that calculates; — How much energy that hits the seabed from given parameters of draugh, depth, speed and size ofthe ship. - Combining CFD calculations with the developed methods for energy consumption calculations on depth data of different resolution and sources together with actual or simulated AIS traffic to enable large scale analysis ofthe impact on the environment and efficiency. Presentation, reporting and having workshops in order to spread the results to relevant stakeholder from society, industry and academy.
Item type: