National Transport Library Research Database

Självförklarande automation genom interaktiv visualisering (ReSkill — Self-explanatory Automation through Interactive Visualization)

  • Westin, Carl
  • Linköpings universitet, Universitet eller högskola, 202100-3096
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-09-01 -- 2024-12-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/64269
Subject(s): Online resources: Abstract: Två problem med automation har länge varit att människan får en allvarligt försvagad förmåga att förstå uppkomna kritiska lägen (som automationen har skapat), och att operatören dessutom får en försvagad förmåga att förstå vad automationens lägesbedömningar (t.ex. varningar) eller handlingsförslag baseras på. I projektet kommer vi att bedriva forskning och utveckling som ger en grund för utveckling av System, genom forskning angående särskilt svåra/viktiga utmaningar, genom utveckling av Prototyper, koncept, och studier av användning (human-in-the-loop). Vi avser att bedriva forskning om: * interaktions- och visualiseringstekniker för att skapa grunden för kompetensstärkande system. • hur de kan integreras i automatiserade realtidssystem; * metodernas effektivitet för att stärka instruktöremas förståelse av operatörer i träningssituationer, implikationer för träningstid; * metodernas effektivitet för att stärka operatörers förståelse för automation i kritiska situationer, implikationer för träningstid. Projektet kommer att experimentellt utvärdera visualiseringsmetodikerna genom arbete i tre aktiviteter; I ett första steg visualiseras hur automationen (t.ex. automation för konfliktdetektering), och operatören, kommer fram till sina lägesbilder med hjälp av avancerad informationsvisualisering. Människans användning av de visuella förklaringarna kan studeras genom en kombination av: a) ögonrörelsemätning för visuell uppmärksamhet. b) människans agerande. c) subjektiv och fysiologisk arbetsbelastning. samt d) expertbedömningar av hur människan agerat. Under det första steget etableras en forskningssimulator för flygtrafik och sjöfart vid LiU. I ett andra steg (utförs delvis parallellt med steg ett) integreras blickanalys och visualisering i vår simulatormiljö för sjöfart och flygtrafikledning. I ett tredje steg kommer vi att ta fram metodik för att integrera visualiseringarna av automation och operatörsarbete. Vi fokuserar på att få insikt i hur visualiseringen används under träning. Vi kommer att experimentellt jämföra förmåga att förstå situationer och planer under hög nivå av automation, med och utan systemet för kompetensstärkning, under användning av systemet i övningar, och i normala övningar (utan systemet) efter att ha använt systemet.Abstract: The main goal is to uncover core principles for building systems for reskilling for operators and instructors. We conduct research on core principles for visualization of how automation works (for operators in training), and how operators work (for instructors). With such systems, operators will be better equipped to use system later, in live operational settings, where the principles for reskilling are not used (at least not to the same extent). This issue is similar for sea and air traffic management. with applicability in other areas, in particular in the transport sector, facing similar challenges. This addresses societal goals for transportation systems, regarding safety, robustness, and efficiency. ln the project, we will conduct research and development that gives a basis for developing systems, by research addressing particularly hard/important challenges, through developing prototypes, concepts, evaluation of concepts through studies of usage (human-in-the-Ioop). The research team is leading in the areas of information visualization, human factors, safety, with extensive experience of human-in-the loop studies in real-time systems. The Swedish Civil Aviation Authority and the Swedish Maritime Administration will provide access to their training environments.
Item type: