Abstract: Miljömässigt acceptabelt smörjsystem. Målet är att ge en rekommendation av smörjmedel för "miljömässigt acceptabelt smörjningssystem" såsom raketmotorer med hänsyn till kemiskt innehåll och dess tribologiska egenskaper. Glycerolvattenbaserade vätskor som alternativ för nästa generation "naturliga Smörjmedel" utvärderas. Förbättring av smörjmedlets bevarande i kombination med för att skicket övervakas. 1. Alternativa Smörjmedel såsom mineralolja. Särskilda tillsatser för syntetiska estrar har inte studerats hittills. Alternativa smörjmedel kommer att diskuteras mot bakgrund av driftsförhållanden för raketmotorer, strukturen på oljor och tillsatser samt deras innehåll. Särskild vikt kommer att läggas vid den kemiska strukturen hos antislitage- och extremtryckstillsatser för utmattningsläge. 2. Hållbara smörjmedel gjorda av 100 % växtresurser. Denna uppgift syftar till att schemaläggningstesta glycerol-vatten Smörjmedel för hydrauliska system. Särskild vikt kommer att läggas på förenligheten mellan smörj medlet och materialet, inklusive tätningar. Resultaten kommer att analyseras för att förbättra de hydrauliska egenskaperna samt att tillämpa andra maskinelement såsom raketmotorer och växlar. Innan de genomför hydrauliska utvärderingen bör glycerol-vatten vätskor ceitifieras av ASTM procedurer som lämpliga hydrauloljor. 3. Smörjmedel baserat på åldring. l allmänhet, antioxidanter är de snabbaste förbrukningstillsatserna jämfört med andra. Utarmning av dem kommer att övervakas av instrumentell analys i detta arbete. Uppgifterna om kemisk övervakning kommer att kombineras med resultat på fysiskt skick under övervakning för att förbättra noggrannheten för diagnos av smörjmedlets åldrande.Abstract: Environmentally acceptable lubrication systems. The objective is to give recommendation of lubricants for “environmentally acceptable lubrication" systems such as thrusters with respects to chemical contents and their tribological properties. Glycerol-water based fluids as candidates of next generation "natural lubricants" are evaluated. Improvement in lubricant maintenance with combination to condition monitoring. 1. Lubricant candidates as mineral oil alternatives. Specific additives for synthetic esters have not been well studied so far. Candidates of lubricants will be discussed in the light of operation conditions of thrusters, structure of oils and additives, and their contents in formulation. Particular emphasis will be put on chemical structure of anti-wear and extreme pressure additives for fatigue mode. 2. Sustainable lubricants made from l00% plant resources. This task aims at feasibility test of glycerol-water lubricants for hydraulic systems. Particular emphasis will be put on compatibility of the prototype lubricants to materials including seals. The results will be analyzed to improve the hydraulic properties as well as to apply other machine elements such as thrusters and gears. Prior to conducting the hydraulic evaluation. the glycerol-water' fluids should be cenificated by ASTM procedures as suitable hydraulic fluids. 3. Lubricant maintenance based on ageing stage. Generally, antioxidants are the fastest consumable additives than the others. Depletion of them will be monitored by instrumental analysis in this work. The data on chemical monitoring will be combined with the results on physical condition monitoring to improve the accuracy of diagnosis of lubricant ageing.