Abstract: Sverige är ett föregångsland inom ICT inom transportområdet och inte minst inom den innovationstäta pågående utvecklingen av sjöfartens informatikfrågor och där svensk kompetens är efterfrågad bl a som ett resultat av MONALISA, MONALISA 2.0 och MICE-projekten där Sverige är lead och där svensk industri har såväl spetskompetens som erkänd kapacitet.
Mot denna bakgrund och i en situation av ett alltmer ökande europeiskt och globalt internationellt intresse för sjöfartens informationshantering, en ökad efterfrågade tekniska lösningar och en stor effektiviseringspotential också i det intermodala perspektivet är det dags att stärka den akademiska förankringen. Det är hög tid att föra sjöfarten in i dataåldern.
Frågan kopplar även starkt till erfarenheterna av samarbetet avseende trafikledning inom ramen för FORUM för Innovation inom transportsektorn och till den behovsbild som växt fram under de senaste åren som ett samarbete mellan transportmyndigheterna och industrin.
En delfinansierad adjungerad professur - lämpligen kopplad till Chalmers - skulle kunna ge forsknings-, innovations och utvecklingsverksamheten inom det maritima informatikområdet den legitimitet och akademiska förankring som inte kan levereras av industrin eller instituten.
Sjöfartsverket ser en deltidfinansierad adjungerad professur som en förutsättning för att långsiktigt trygga en vidare utveckling av den maritima informatiken i det akademiska sammanhanget och att ett sådant arrangemang kraftfullt skulle gynna även de trafikslagsövergripande ICT-frågorna till gagn för ett sammanhållet svensk transportsystem.