Abstract: Den hållbara utvecklingen inom transportsektorn i Sverige idag har stort fokus på hjulbundna transporter. Sjöfarten har stor potential till att bidra till ett hållbarare samhälle och dess framtida behov av säkra och effektiva transporter. Arbete görs nu internationellt och i Sverige för att dra nytta av digitalisering och automation inom transportsektorn.
I Lighthouse förstudie rörande ”Autonom säkerhet för sjöfart” identifierades flera möjligheter för svenskt näringsliv och akademier att ta tätpositioner inom området automatisering av sjöfart. Projektet syftar till att vara ett av de första stegen på att säkerställa ett långsiktigt initiativ kring smarta fartyg och autonoma processer som bygger på svenska styrkor.
Projektet kommer att genomföra praktiska tester ombord på Stena Vision med Saab Kockums prototyp ”BackBridge” modul placerad på fartygsbryggan som en pilot för autonom säkerhet eller ”Driver support”. Resultaten förväntas ge kunskap om hur autonom säkerhet kan implementeras på bemannade fartyg.
Projektet kopplar ihop teknikutveckling genomförd hos Saab Kockums AB med operativ erfa-renheten från Stena Rederi AB. Projektet koordineras av RISE Viktoria AB som har erfarenhet att leda likande projekt inom autonoma fordon. Sjöfartsverket är också en viktig partner som idag leder Sea Traffic Management Validation projektet.Abstract: The trend is clear, higher level of automations is entering all sectors of transportation and it stretches from discovery of resources and all the way in to our homes. The term safety also includes the new processes with a high level of autonomy which will be available aboard and ashore. The project aims at being a first step towards establishing a strategic initiative for “smart vessels” and autonomous processes, which are building on Swedish strengths as: * A strong innovative industry; * Shipping companies; * Experience and synergies from developments within automotive vehicle; * Sea Traffic Management; * Experiences from earlier projects as MUNIN, MONALISA, MONALISA 2.0 and EfficienSea II; * Large network with leading international actors. The project will conduct practical trials onboard Stena Vision with Saab Kockums prototype equipment “BackBridge” which will be placed on the ship’s bridge as a demonstration of safe autonomous or “Driver support”. By conducting these trials, this project is expected to provide insights about how safety could be improved on manned ships by autonomy-supported functions.In other transport sectors, major efforts are put into assisting the operator in the operating environment so that he / she can focus on solving problems at higher tactical / strategic level. The reason is that we as humans cannot manage to keep the focus long periods of time since the task becomes too monotonous. Even in a crisis, basic operations can be handled more automated and operators can then analyzing the tactical and strategic consequences of the forthcoming decisions.