Abstract: Projektets mål är att a) kartlägga styrmedel och åtgärder inom sjöfarten som direkt eller indirekt adresserar miljökvalitetsmålen begränsad klimatpåverkan, frisk luft, bara naturlig försurning och Ingen övergödning; b) analysera och bedöma styrmedlens och åtgärdernas effektivitet, dvs. kostnader i förhållande till nyttor i form av utsläppsminskningar mm.; c) utifrån genomförda analyser föreslå vilka styrmedel Sverige borde arbeta vidare med på nationell och internationell nivå. Projektets mål ligger i linje med Sveriges transportpolitiska mål, specifikt hänsynsmålet som, förutom säkerhet och hälsa, inkluderar samtliga miljökvalitetsmål. Målet ligger också i linje med den maritima strategin och strategin för övergången till fossilfria transporter samt EU:s policy och mål på motsvarande områden.
I projektet analyseras vilken kombination av styrmedel som är mest kostnadseffektiv med beaktande av de fyra miljökvalitetsmål som nämns ovan. Det finns idag ingen heltäckande analys av de styrmedel och åtgärder som har genomförts. Ingen tidigare studie har behandlat de styrmedel och åtgärder som krävs för att främja och säkerställa ett snabbt och omfattande utnyttjande av lösningar som minskar sjöfartens utsläpp. Både vid införandet av styrmedlen och i analysen av deras effekter har man fokuserat på CO2-utsläppen eller en luftförorening i taget, vilket riskerar att leda till suboptimering. Projektet utgör en naturlig vidareutveckling av projekt med fokus på ökad teknisk och operativ effektivitet och ett komplement till det pågående VINOVA-projektet om miljöstyrande avgifter och incitament för hamnar som avser land- och sjösidan.Abstract: The objective of the project is to (a) identify policy instruments and measures in shipping which directly or indirectly address the environmental quality goals regarding reduced climate impact, clean air, natural acidification only and zero eutrophication; (b) analyse and assess the effectiveness of these policy instruments and measures, i.e. costs in relation to benefits in form of emission reductions; (c) based on the analyses suggest which policy instruments Sweden should move forward with at the national and international level. The objective of the project is in line with the Swedish transport policy goals, specifically the “consideration goal” which includes safety and health aspects as well as environmental quality goals. The objective is also in line with Sweden’s Maritime strategy and Fossil-free transport strategy and EU's policy and goals in the corresponding areas. The project analyses which combination of policy instruments is most cost effective regarding the four environmental quality objectives mentioned above. There is currently no comprehensive analysis of the policy instruments and measures that have been implemented. No previous study has dealt with the instruments and measures needed to promote and ensure a speedy and comprehensive solutions that reduce the emissions from shipping. Analyses of the policy instruments and their impacts have focused on CO2 emissions or one air pollutant at a time. The project represents a natural evolution of projects that focused on the technical and operational efficiency of solutions and a complement to the ongoing VINNOVA project on environmental fees and incentives in ports which relates to the landside and the seaside.