Abstract: STM kommer SSPA att demonstrera utökade funktioner för land- och fartygsbaserad övervakning, verifiering, optimering och prognostisering. Landbaserad assistans långt ut på öppet hav utvecklas i samarbete med Transas och Navicon. Maritima operationer i Östersjöis ingår också som ett testfall. SSPA skall komplettera EMSN (European Maritime Simulator Network) i samarbete med Chalmers och inkludera Seaman Bridge Simulator för att möjliggöra analys av dynamiska beteenden med hög noggrannhet. SSPA kommer att utveckla tjänster baserat på AIS: -Nästa Generation AIS, anpassning och brukarperspektiv, i samarbete med SAAB; -Historisk analys, förändringar i AIS mönster erhållna från testbäddar och simulatornätverk; - Simulering av framtida AIS mönster vad gäller rutter och trafikintensitet
SSPA kommer att inkludera logistikanalys till projekte: - Transportflödesanalys - hantering och kostnad/nytta analys för att öka transportprecisionen; -Värdeadderande tjänster i sjötransportkedjan. SSPA kommer att genomföra Formal Safety Assessment (FSA) av STM konceptet. Kostnad/nytta analyser kommer genomföras för attjämföra olika riskreducerande förslag. SSPA kommer framförallt att ha samarbete med SjöfartAbstract: The services SSPA will demonstrate in STM comprise extended functionalities regarding shore and ship-based monitoring, route Validation, optimization and prediction. Shore based deep sea assistance is also developed in co-operation with Transas and Navicon. Ice operations in the Baltic are also included as a test case. SSPA will complement the EMSN (in co-operation with Chalmers) including SSPA Seaman Bridge Simulator facilitating high accuracy dynamic behavior applications. SSPA will provide analysis services based on AIS -Next Generation AIS, adaption and user perspective, in co-operation with SAAB; -Historical analysis, changes in AIS patterns achieved from test beds and simulator network; -Simulation of future AIS pattern for route and traffic predictions. SSPA will add logistics analysis to the project -Flow management transport analysis - cost/benefit of increasing the system precision; -Value Adding concepts in the maritime transport chain. SSPA will conduct the Formal Safety Assessment (FSA) of the STM concept. A cost/benefit analysis will also be performed to compare different options to reduce the risks.