Abstract: Sea Traffic Management Validation Project är uppföljaren till MONALISA och MONALISA 2 projekten som pågick under åren 2010-2013 respektive 2013-2015 och där konceptet Sea Traffic Management togs fram. Under det första projektet visade det sig vara tekniskt möjligt
att skicka ruttinformation mellan fartyg och från fartyg till land och tillbaka. Under det andra projektet tog tillverkarna av navigationsutrustning fram en ny internationell standard för ruttinformation som godkändes i augusti 2015, och detta gör det för första gången möjligt att dela information mellan fartyg oavsett vilket märke på navigationsutrustning som finns ombord.
Under Sea Traffic Management Validation Project, som pågår 2015-2018, kommer konceptet STM att valideras ombord på 300 testfartyg i två testbäddar i norden och i medelhavet. Projektet har över 50 partners, från industrin, myndigheter och akademin, hemmahörande i 13 europeiska länder och det har en budet på 43 miljoner Euro. 50% av finansieringen kommer från EU inom ramen för "Connecting Europe Facility". Genom att i realtid kunna dela information mellan fartyg, hamnar, port control med flera minskas det administrativa arbetet för personalen på bryggan. Istället för att mejla, ringa och faxa information till olika parter och hålla dessa uppdaterade gällande förändringar ligger fokus på fartygets framförande och säkerhet. Genom bättre koordinerade hamnanlöp höjs effektivitetenAbstract: The STM Validation Project will demonstrate the STM concept in large-scale test beds in both the Nordic and Mediterranean Seas, encompassing around 300 vessels, 13 ports and 5 shore based service centres as well as using the European Maritime Simulator Network. The key strategic enablers of STM will be tested and validated.