Abstract: Regeringen har fastställt att ”Senast år 2018 ska betydelsen av biologisk mångfald och värdet av ekosystemtjänster vara allmänt kända och integreras i ekonomiska ställningstaganden, politiska avvägningar och andra beslut i samhället där så är relevant och skäligt”.
Ekosystemtjänster är ekosystemens direkta och indirekta bidrag till människors välbefinnande, det vill säga de olika värden som naturen ger oss människor. Tjänsterna som kommer från ekosystemen ger oss bland annat luft- och vattenrening, material och mat samt naturupplevelser som kan påverka vår hälsa positivt.
Länsstyrelser och Naturvårdsverket har i investeringsprojekt påpekat att Trafikverket behöver börja utreda ekosystemtjänster. Regeringen tydliggör i lagrådsremissen Miljöbedömningar2 att ekosystemtjänster omfattas av definitionen av miljöeffekt. Miljöeffekter är de effekter som ska identifieras, beskrivas och bedömas i miljökonsekvensbeskrivningar för projekt. Det finns således ett stort behov av att omgående kartlägga hur ekosystemtjänster hanteras i befintliga miljökonsekvensbeskrivningar för infrastruktur, för att kunna dra välunderbyggda och kloka slutsatser om hur det är lämpligt att arbeta med ekosystemtjänster framgent. Om detta inte görs nu kommer praxis att utvecklas i enskilda projekt utan vetenskaplig grund och helhetssyn, något vi definitivt vill undvika.
Det inte studerat hur ekosystemtjänster har hanterats inom miljökonsekvensbeskrivningar för infrastruktur i Sverige. Inom forskningsprojektet ESBESIA3 undersöktes genom fallstudier hur ekosystemtjänster kan komma till användning i samband med miljökonsekvensbeskrivningar. Dock berörde ingen av fallstudierna ett infrastrukturprojekt. Vi vill därför genomföra en liknande studie med fokus på infrastrukturprojekt. Utifrån fallstudierna kan sedan slutsatser dras om dels, hur ekosystemtjänster har hanterats i planeringen för infrastruktur hitintills, dels hur det är möjligt att synliggöra och konsekvensbeskriva påverkan på ekosystemtjänster i kommande arbete med planering av infrastruktur.
Syftet med projektet är att systematiskt och faktaunderbyggt påbörja processen med att föra in ekosystemtjänster i beslutsunderlag för infrastrukturplanering. Målet är att kunna uppfylla Regeringens etappmål, se ovan, inom planering av infrastruktur.Abstract: The Swedish government has decided that ”by the year 2018, at the latest, the importance of biological diversity and the value of ecosystem services should be commonly known and be integrated in economical statements, political decisions and other decisions in society where so is relevant and reasonable”. Ecosystem services are the direct and indirect contributions of ecosystems to human well-being, i.e. the values that nature gives us humans. Services from the ecosystems gives us air- and water purification, materials, food and recreation, among others. County administrative boards and the Swedish Environmental Protection Agency have said that the Swedish Transport Administration needs to start investigating ecosystem services within road and railroad projects. In the Government bill on Environmental assessments the Swedish government clarifies that ecosystem services is covered by the definition of environmental effect. Environmental effects are the effects that should be identified, described and evaluated within an environmental impact assessment for a project. Hence there is a great need to immediately map how ecosystem services has been evaluated in existing environmental impact assessments for roads and railroads, to be able to draw well-informed and wise conclusions on how it is suitable to handle ecosystem services in the future. If not done now, decisions will be taken within every single project without scientific basis and holistic views, something we definitely want to avoid. In Sweden it has not been studied how ecosystem services has been investigated in environmental impacts assessments for roads and railroads. The science project ESBESIA5 has through case-studies evaluated how ecosystem services can be handled in environmental impact assessments, although none of the case studies involved a road or railroad project. We therefore want to conduct a similar study but with focus on road and railroad projects. From case studies of road and railroad projects conclusions can be drawn about how ecosystem services have been handled when planning for roads and railroads so far, and how it is possible so visualize and assess the consequences for ecosystem services in the ongoing planning of roads and railroads. The purpose of this project is to initiate the process of integrating ecosystem services in decisions regarding planning of infrastructure. The goal is to fulfill the governmental milestone, se above, within the sector of roads and railroads.