National Transport Library Research Database

Kvalitetssäkring av bullerberäkningar (Quality control of noise calculations)

  • Hedenskog, Albin
  • WSP Sverige AB, Svenskt företag eller organisation, 556057-4880
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-07-01 -- 2018-11-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/65777
Subject(s): Abstract: En av de stora effekterna av om- och utbyggnad av transportinfrastruktur är spridning av buller. Både väg- och järnvägstrafik generar buller vilket utgör ett miljö- och hälsoproblem i anläggningens närområde. Trafikverket utför bullerberäkningar under planprocessen som är underlag för att bedöma lokalisering, åtgärdsbehov och sakägare för nya anläggningar. I dagsläget kan det finnas stora avvikelser mellan resultaten från olika bullerberäkningar för samma projekt beroende på vilka val som görs av konsult för att utföra beräkningar. Målet med detta projekt är att identifiera orsaker till dessa skillnader. Vidare är ett mål med projekt att ta fram rekommendationer för hur de osäkerheter som finns kan minimeras och kvaliteten i bullerberäkningarna ökas. På lång sikt är målsättningen att ge underlag för hur Trafikverkets bullerberäkningar ska bli mer likvärdiga mellan projekt och mellan olika utredningsskeden.Abstract: One of the major impacts of new transport infrastructure is noise pollution. Road traffic as well as railway traffic generates noise which can have negative environmental and health impacts in the surround areas. The Swedish Transport Administration performs noise calculation as a part of the planning process for new projects as a basis to evaluate localization, need of noise reduction measures and to define who is impacted by the project. There can be major discrepancies between different noise calculations for the same project depending on choices made by the person responsible for the calculation. The aim of this research projects is to identify possible sources for these discrepancies. As a result of the project a recommendation will be presented of how to minimize the uncertainty from the identified sources, and consequently increase the quality of the noise calculations. A long term aim is to give input that can help the method applied to make noise calculations of the Swedish Transport Administration more uniform between different projects as well as between different stages within the same project.
Item type: