Abstract: Bakgrund:
Swedavia ansökte om ett nytt miljötillstånd för Stockholm Arlanda Airport som togs i drift i januari 2016. Ett villkor i miljötillståndet innebär att, i möjligaste mån, det vill säga med hänsyn tagen till regelverk, flygsäkerhet, flygtrafiktjänst och väderförhållande, ska inflygningar över Upplands Väsby tätort undvikas. Samtidigt tillkommer krav på utveckling av teknik för icke-raka inflygningar samt användandet av denna teknik vid Stockholm Arlanda Airport. Framsteg inom denna utveckling ska redovisas vart tredje år med start i början av 2019. Förstudien IRIS, icke-raka inflygningar till Stockholm Arlanda Airport, som under 2016 har finansierats av Trafikverkets forsknings- och innovationsportfölj för luftfartsområdet, beskriver kunskapsläget i de olika delar som krävs för att kunna utveckla ett system för kurvade inflygningar. Resultaten av förstudien har mynnat ut i etablering av IRIS-programmet som omfattar både forskning och innovation liksom verksamhetsutveckling och implementering. Programmet omfattar en rad olika projekt och aktiviteter som planeras genomföras i samverkan mellan olika aktörer med domänkompetens inom till exempel flygplats, flygtrafiktjänst, flygbolag, industri och myndigheter.
Syfte:
Syftet med programmet är att uppfylla kraven i Arlandas miljövillkor samt att bidra till att avancera forskningsläget inom en rad olika områden som kan bidra till att göra operationen för flygbolag, flygplatser och flygtrafiktjänst mer effektiva samt utveckla teknik för att minska bullerexponeringen av tätorter. Genom att bedriva forskning och projekt tillsammans med flygbolag, flygplanstillverkare och akademin ökar möjligheterna att finna hållbara lösningar som i förlängningen kan implementeras i driften och som genom icke-raka inflygningar kan minska bullerexponeringen av boende i Upplands Väsby tätort. Dessa lösningar, som syftar till att lösa situationen i ett komplext luftrum, väntas även generera synergieffekter för att kunna minska bullerexponeringen av boende kring andra flygplatser med betydligt lägre komplexitet även på kortare sikt.
Mål
Programmet ska bidra till att öka möjligheterna att minska miljöpåverkan och bullerexponering vid inflygning över eller vid sidan av tätorter med bibehållen eller ökad säkerhet, kapacitet och tillgänglighet.
Parter:
IRIS-programmet syftar till att bygga upp ett samarbete mellan de olika kompetensdomäner som behöver involveras för att nå programmets mål och syften. Relevanta kompetensdomäner är till exempel flygplats, flygtrafiktjänst, flygbolag och flygplanstillverkare samt tillsynsmyndigheter och universitet. Arbetet inom IRIS kommer att struktureras som ett program med inriktning på forskning och innovation, verksamhetsutveckling och implementering. Syftet med att genomföra detta under ett överordnat program är att effektivisera arbetet och koordinera aktiviteter genom hela livscykeln från idé och behov till implementering. Den finansiering IRIS-programmet söker från Trafikverkets FOIportfölj 9 avser enbart aktiviteter inom ramen för forskning och innovation i syfte att öka kunskap samt analysera, utveckla, validera och demonstrera tekniska och operativa koncept. Programmet kommer att ledas av Swedavia. Styrgruppen för programmet kommer att ha representanter från Swedavia och LFV. Huvudaktörer i programmet föreslås förutom Swedavia (flygplats) och LFV (flygtrafiktjänst) vara aktörer från flygbolag, flygindustrin samt akademi och forskningsinstitut. Även Transportstyrelsen kommer att vara en viktig aktör i frågor som rör utveckling av regelverket för flygbranschen. En referensgrupp med deltagare från olika delar av den svenska flygbranschen kommer att skapas.