National Transport Library Research Database

Fleet-management-system för marktjänstutrustning, förstudie (Fleet-management-system)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-02-13 -- 2017-03-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/47173
Subject(s): Abstract: I dagsläget finns inget IT-system avsett övervakning och kontroll av marktjänst- eller annan utrustning på flygplatser. Arbetet med att boka och förflytta till exempel en specifik flygplanstrappa till en specifik plats/flight/tidpunkt sker således manuellt. Ett tidsödande arbete och som på grund av den mänskliga faktorn även involverar kostsamma risker, till exempel i form av felbokade och/eller felplacerade trappor. De trappor som används för av- och påstigning vid ett flygplans ankomst/avgång är ett nödvändigt verktyg för att kunna garantera trafikflödet och därmed undvika kostsamma förseningar, för alla involverade parter. Inom andra branscher, till exempel inom lagerlogistik, finns hela/delar av det system som kan tillämpas på en flygplats. Ett belysande exempel på detta kan vara ett varulager där det passerar stora mängder med varor och gods som skall tas emot i godsmottagningen och som sedan skall placeras på rätt lagerplats. När godset sedan skall användas i produktionen eller skickas vidare till en annan kund behöver godset snabbt ställas fram för vidare transport ut i produktion eller utlastning. Denna process kan ske automatiserat med ett så kallat lagerlogistiksystem som även ger full kontroll och uppdaterad information om lagerstatus. Genom användningen av ett liknande system anpassat till marktjänstutrustning kan till exempel trappans status, exempelvis i form av position synliggöras och likt varan i en lagerlokal, ska trappan kunna placeras på rätt plats och vid rätt tillfälle. Systemet skulle ge full kontroll över och information om trappans status i realtid, och på så sätt kan systemet bidra till att risken för kostsamma förseningar minimeras. Vidare medför möjligheten att identifiera trappans brukare vid en viss plats och tid, ett förbättrat safetyarbete. Flygsäkerhet har högsta prioritet och alla avvikelser och incidenter ska utan dröjsmål rapporteras för utredning, orsaksanalys och framtagning av korrigerande samt förebyggande åtgärder. Syftet med förstudien är att kartlägga befintliga system och utreda möjligheten att flytta över dessa till ett flygplatsoperativt system samtidigt som luftfartens strikta krav på säkerhet och punktlighet uppfylls. Vidare ska förstudien kartlägga vilka idag förekommande ATM-system som kan komma ifråga för detta ändamål. Förstudien inkluderar även förslag på framtida forskning som den ökade tillgången på data medför. Förstudien kommer att genomföras av Swedavia Fordon, Semcon och berörda marktjänstbolag.
Item type: