National Transport Library Research Database

Synbarhet och läsbarhet av vägmärken med reflexfolie (Visibility and readability of road signs with reflection sheeting)

  • Dukic Willstrand, Tania
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-09-01 -- 2018-06-15 Registration number:
  • Trafikverket 2017/52727
Subject(s): Online resources: Abstract: Syftet med projektet är att mäta läsbarhet av permanenta vägmärken för att kunna ge rekommendationer om rätt nivåer av retroreflexion. Rekommendationerna syftar till att maximera de önskade effekterna i termer av god synbarhet och läsbarhet, samt till att minimera negativa effekter av för låg och för hög retroreflektion. Vidare kommer yngre förare med fullgod syn och äldre förare att jämföras. Resultaten kommer också att besvara hur väl de nya reflexfolierna påverkar läsbarheten, samt hur förarnas subjektiva uppfattningar är gällande reflexfoliernas egenskaper. Slutligen ska graden av minskad retroreflexion som funktion av ålder, slitage och föroreningar beaktas i rekommendationerna. Projektet avgränsas till att omfatta: * Vägmärken med reflexfolie i klass RA2 och RA3B; * Jämförelse mellan nya skyltar och skyltar där tidsrelaterad nedsättning i retroreflexion (maximalt runt 10%) simuleras med neutralfilter; * Markplacerade normalstora vägvisningsskyltar monterade på stolpe till höger om vägen; * Körning i mörker på gata eller väg utan stationär belysning; * Körning med hel- och halvljus; * Yngre förare med fullgod syn samt äldre förare; * Objektiva mätningar av läsbarhet, mätt i avstånd; samt subjektiva skattningar på synbarhet, läsbarhet, samt bländning; * Testgenomförande på avskilt område; * Utvärdering av gällande krav i VGU i förhållande till studiens resultat; * Rekommendationer baserade på utvärderingen: * Körning med en och samma bil med känd ljusbild.Abstract: The purpose of the project proposal is to measure readability of permanent road signs in order to provide recommendations on the correct clases of retroreflection. The recommendations aim at maximizing the desired effects in terms of good visibility and readability, as well as minimizing negative effects of too low and too high retroreflection. Furthermore, younger drivers with full eyesight and older drivers will be compared. The results will also answer how well the new reflective sheets affect readability, as well as how the driver's subjective perceptions relate to the properties of the reflective films. Finally, the degree of reduced retroreflection as a function of age, wear and contamination should be considered in the recommendations. The project is delimited to include: road signs with class RA2 and RA3B reflex film; comparison between new signs and signs where time-related reduction in retroreflexion (maximum around 10%) is simulated with neutral filters; ground-mounted normal-sized road signs mounted on the pole to the right of the road; driving in the dark on the street or road without stationary lighting; driving with full and dipped beam; younger drivers with full vision and elderly drivers: objective measurements of readability, measured in distance; as well as subjective estimates of visibility, readability and glare; test implementation on separated area; evaluation of current requirements in VGU in relation to the results of the study; recommendations based on evaluation; driving with one and the same car with known light image.
Item type: