National Transport Library Research Database

Forestry to jet (Forestry to jet)

  • Fiskerud, Maria
  • RISE Research Institutes of Sweden AB, Svenskt företag eller organisation, 556464-6874
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-03-01 -- 2020-02-28 Registration number:
  • Trafikverket 2017/49195
Subject(s): Abstract: Projektet avser att utveckla och skapa förutsättningar för produktion av bioflygbränsle i Sverige med restprodukter från skogen som hållbar huvudråvara. Sverige har målsättningen att minska de nationella utsläppen av växthusgaser med 85 % år 2045 (jämfört med 1990-års utsläpp). Detta omsätts i transportpolitiken i olika mål som strävar efter ett brutet fossilberoende och minskade växthusgasutsläpp. Flyget är generellt mindre tydligt inkluderat än vägbundna transporter, men bl.a. inkluderas inrikesflyg i EUs utsläppshandel. Klimatpolitiken kommer därmed även i fortsättningen att ha stor påverkan på transportsektorn i form av styrmedel för bränslen och växthusgasutsläpp. Flygbranschen har även satt det gemensamma globala målet att reducera koldioxidutsläppen med 50 % från 2005-årsnivå innan år 2050. Detta kräver flera olika åtgärder där bioflygbränsle är en nödvändig åtgärd då det i nära framtid är svårt att se andra lösningar för, framförallt, längre flygningar. Bioflygbränsle är ett så kallat drop-in bränsle som kan blandas med fossilt bränsle och som inte kräver några förändringar på själva flygplanet. Maxgränsen för inblandning är idag 50 % där inblandat biobränsle måste vara certifierat enligt ASTM D7566. Däremot finns idag inte produktion av certifierade bioflygbränslen i Sverige. Detta trots att den militära och civila flygbranschen samt svensk industri har ett gemensamt intresse att utveckla inhemsk produktion av bioflygbränsle av skoglig biomassa, där bl.a. Swedavia tydligt efterfrågar svensk produktion med robust försörjning. Studier visar att svensk skog även vid en ökad efterfrågan på skoglig bioråvara kan utgöra en hållbar resursbas. Skogen utgör därmed en bättre bas och kan skapa svenska arbetstillfällen än det frityroljebaserade bioflygbränsle som idag importeras från Kalifornien. Produktion från skogsråvara kräver innovationer i form av implementering av nya teknologier genom nya värdekedjor och möjligen nya styrmedel eller andra stödfunktioner. Sverige är utomordentligt väl positionerat för att bli en föregångare i utvecklingen av bioflygbränslen: vi har ett väl utvecklat skogsbruk, en stark cleantech-sektor, och ett starkt konsument- och företagsengagemang när det gäller klimatutmaningar. Syfte och metod: Projektet syftar till att identifiera möjligheterna att nå ovanstående mål genom en inhemsk och hållbar produktion av bioflygbränslen samt att ta en plats som en världsledande region för bioflygbränsle. Detta nås genom en utvärdering av olika teknikspår för att identifiera möjligheter och utmaningar att så snart som möjligt nå storskalig och kontinuerlig produktion, t.ex. kommersialisering av nya teknologier, certifiering och hållbar hantering av råvara. Projektet kommer framför allt att fokusera på processen "Alcohol to Jet" där etanol producerad från skogsavfall konverteras till bioflygbränsle i en katalytisk process. Projektet kommer också att belysa alternativa teknologier för att ge en övergripande bild av tidsaspekter , möjligheter och hinder i att nå en produktion av hållbart producerat flygbränsle från restprodukter från skogen. Det föreslagna projektet kommer att utvärdera teknologierna i en benchmarkstudie som inkluderar följande aspekter: - Tekno-ekonomisk utvärdering av utvalda processer för produktion av bioflygbränsle från restprodukter från skogen - Analys av certifieringsprocessen av bioflygbränsle - Lokalisering samt värdekedje- och intressentanalys, inkl. "time-to-market" och framtagning av affärsmodeller (t.ex. former för olika avtal och finansieringsmodeller) - Hållbarhetsanalys för hela produktionskedjan, "well-to-wing" - Analys av projektets bidrag till klimatpolitiska transportmål Projektet syftar därmed på de initiala faserna i att realisera svensk produktion av efterfrågat bioflygbränsle. Resultaten kommer peka ut ett antal möjligheter, hinder, ramverksvillkor och prioriteringar för kommande faser, dvs. investeringsplan och senare konstruktion och drift av produktionsanläggning. En hållbar produktion av bioflygbränslen från restprodukter från skogen måste utgå från en nationell kontext med den bioråvara som finns tillgänglig och hur denna fungerar inom olika produktionstekniker, hur slutprodukten kan certifieras samt hur en lönsam värdekedja kan utvecklas. Förtroendet för och acceptansen av ett biobränsle är starkt kopplat till frågor om hållbarhet och därför är robusta hållbarhetsanalyser centrala i det föreslagna projektet.Abstract: The project's purpose is to support domestic production of biojetfuels aimed at the domestic aviation sector. As such, the purpose is based on Swedavia's goal to decarbonise domestic aviation by 2030. The project aims to identify the possibilities to reach abovementioned goals, as established by Swedavia, and thus contribute to fulfilling climate goals in national policies and by the international aviation sector, hence assuming the position as a leading region for biojetfuels. This is accomplished through an analysis of technology options to identify opportunities and barriers in rapidly reaching a scaled and continuous production, such as through commercialization of new technologies, certification of fuels and a sustainable supply and value chain.
Item type: