National Transport Library Research Database

Rälsöga -mätteknik för beröringsfri kvantifiering av rälfriktion (Raileye -Contactless measurement technique for rail friction)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-01-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/50493
Subject(s): Abstract: Beskrivning: Rälögat ska användas för att doser smörjmedel från lok, den ska användas för att identifiera lövhalka, den går att använda för att hitta sprickor och skador på räl. Luleå Tekniska Universitet ska ta fram ögat med rätt våglängd, den ska monteras på lok och logga, data ska analyseras och användas för att kunna kvantifiera om det finns smörjmedel och vad friktionen på rälen är. Samarbeten: Projektet är ett samarbete mellan LKAB, LTU och Trafikverket. Syftet: Idag har vi problem med att veta när friktionen är för låg eller för hög mellan hjul och räl på järnvägen. För låg friktion ger säkerhetsproblem medan för hög friktion ger skador som ”squats” och ”head checks”. Detta projekt syftar till att ta fram ett öga som läser av rälen och säger om friktionen är för hög eller för låg utan att röra vid rälen. Målet: är att ta fram data och visa att det fungerar, att det finns en produkt som går att använda för att kvantifiera friktion på räl. Metod: Experimentell forskning med praktiska fältförsök och data analys. Nyttan: Kunna dosera smörjmedel från lok efter behov, kunna varna för låga friktioner av ex lövhalka, hitta skador på rälen. Kommer att ge en bättre livslängd på räls och hjul när den används.Abstract: This raileye can be used to dose lubricants from the locomotive, can also be used to identify life that gives low friction, can be used to find cracks on rail. This is a project together with LKAB, LTU and TRV. The aim of this work is to quantify the friction and avoid problem with low friction and problem with addition.
Item type: