National Transport Library Research Database

Hållbart samhällsbyggande med beständig betong, alkaliesilikareaktioner i betong (ASR) (Sustainable infrastructures with durable concrete, alkali-silica reaction)

  • Helsing, Elisabeth
  • CBI Betonginstitutet AB, Svenskt företag eller organisation, 556352-5699
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-06-01 -- 2019-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/43394
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet kommer att undersöka alkalisilikatreaktioner i betong för vattendammar och broar. De nya riktlinjerna och testmetoderna inom betongområdet kan möjliggöra användning av ballast, som för närvarande inte anses lämplig för betong eftersom den inte klarar det nödvändiga ballastprovet, vilket inte tar hänsyn till betongens sammansättning. Detta kan leda till minskad utsläpp av klimatpåverkan på grund av minskad ballasttransport och ökad användning av alternativa bindemedel. Effekten kommer att bekräftas med LCA-beräkningar. Många konstruktioner som idag ersätts eller repareras till hög kostnad skulle förmodligen klara sin tekniska funktion med en viss grad av ASR, men det finns inga kriterier för hur man bedömer dem och den mest lämpliga reparationen, en brist som projektet vill åtgärda Målet med projektet är att utarbeta branschgemensamma riktlinjer anpassade för svenska förhållanden för val av material med avseende på alkali-reaktivitet vid nyproduktion av betong, där ett effektivt utnyttjande av naturresurser är en grundläggande förutsättning och tillståndsbedömning och reparationsmetoder för konstruktioner som visar tecken på ASR samt att ta fram en funktionsprovningsmetod som kan avgöra om en viss betongsammansättning med en viss ballast kommer att utveckla ASR-sprickor eller inte. Projektet delfinansieras av Trafikverket. Övriga sponsorer är SBUF, Energiforsk, Befo, Svensk Betong, Rebet, Cementa. Utöver detta så stöttar SGU, Cementa, CBI-Konsortiet, Thomas Concrete Group, Swerock och Vattenregleringsföretagen med egen egen tid så kallade in-kind bidrag.Abstract: The project will investigate alkalisilicate reactions in concrete for water dams and bridges. The new concrete guidelines and the test methods can enable the use of ballast, which is currently not considered suitable for concrete because it cannot handle the acquired ballast test, which does not take into account the composition of the concrete. This can lead to reduced climate-impact emissions due to reduced ballast transport and increased use of alternative binders. The effect will be confirmed by LCA calculations. Many structures that today are replaced or repaired at high cost would probably be able to handle their technical function with a certain ASR, but there are no criteria for how to assess them and the most appropriate repair, a shortcoming that the project wants to remedy. The aim of the project is to develop industry-wide guidelines adapted to Swedish conditions for the selection of materials with regard to alkali reactivity in new production of concrete structures, where effective utilization of natural resources is a basic prerequisite and state assessment and repair methods for designs that show signs of ASR and that develop a functional test method that can determine if a given concrete composition with a certain aggregates will develop ASR cracks or not. The project is part-financed by the Swedish Transport Administration. Other sponsors are SBUF, Energiforsk, Befo, Swedish Concrete, Rebet, Cementa. In addition to this, SGU, Cementa, CBI Consortium, Thomas Concrete Group, Swerock and Water Management companies support their own time-based in-kind contribution.
Item type: