Abstract: Under ett fartygs vistelse i hamn används fartygets hjälpdieslar för att generera elektricitet ombord, i vissa fall används även huvudmotorn för ändamålet. Utsläppen som görs under hamnvistelsen är av extra betydelse på grund av närheten till tätt befolkade områden.
Genom att förflytta försörjningen av elektricitet från fartyget till bättre renade kraftverk på land eller, ännu hellre, till förnyelsebara energikällor som vatten- eller vindkraft, reduceras utsläppen markant. Om förnyelsebar energi används då dieselmotorerna på fartygen stängs av elimineras användning av fossila bränslen och utsläpp av växthusgaser helt. Ytterligare miljövinster görs då även utsläpp av svaveloxider, kväveoxider och partikelutsläpp elimineras. Detta tillsammans med att bullret från motorerna försvinner betyder att såväl klimatet som när- och arbetsmiljön kraftigt förbättras. I en undersökning som MariTerm AB har gjort på uppdrag av Nordsjökommissionen visas att externa kostnader i form av miljö- och hälsoförsämring orsakade av generering ombord på fartyget är mellan 15 och 75 gånger högre jämfört med om generering i kraftverk. Detta beror delvis på att generering i ett kraftverk har tre gånger så hög verkningsgrad som fartygets dieselmotorer.
Projektet förväntas bidra till att tekniken utvecklas och kunskap om tekniken sprids till viktiga aktörer och på så sätt resultera i positiva effekter för miljön.Abstract: The aim with the project is to evaluate technical solutions to increase the energy efficiency; in order to reduce the emissions of sulfur oxides, nitrogen oxides and particulate matter, and increase the knowledge and interest of shore connection for vessels in ports. The aim will be achieved by exchange of experience and knowledge between ports using shore connection. The information will also be spread to other ports and shipping lines with interest in shore connection.
The objectives is divided in three different areas
- demonstrate a concept solution for a shore connection between port and vessel with different frequency.
- demonstrate a cost-benefit analysis for an extension of shore connection in port of Göteborg
- establish an international platform to share shore connection experiences between ports.
These objectives are important parts in the implementation of sustainable overseas transports.
While in port a ships use the auxiliary engines to generate electricity, in some cases even the much larger main engine is used for the purpose. The pollution emitted while in port is, due to the proximity of densely populated areas, of extra importance.
When moving the generation of electricity away from the ships diesel engines to effective power plants with advanced exhaust treatment or, even better, to renewable energy resources such as hydro or wind power, the emissions are significantly reduced. When renewable energy resources are used to replace the onboard diesel engine the electricity generation is shifted from fossil fuels and green house gases are fully eliminated. Additional environmental benefits are gained since other emissions as sulfur oxide, nitrogen oxide and particulate matter are also eliminated. The eliminated emissions will, together with the silent engines, contribute to an improved climate; for personnel and for nearby communities.
Research on shore connection, conducted by MariTerm AB by order of North Sea Commission, show external costs in terms of environmental and health deterioration caused of generation of electricity onboard ships is between 15 and 75 times higher compared to electricity generation in power plants. The lower costs are partly because the efficiency in a power plant is three times higher compared to the ships auxiliary engines.
The project is expected to gain the technology development and to gain knowledge within the field of shore connection. Another expected result is to spread the knowledge to other parties interested in shore connection in order to expand the use of shore connection and get positive effects for the environment.