National Transport Library Research Database

Strategisk delfinansiering forskarutbildning arbetsförhållanden till sjöss - Vibrationer (Working conditions and hull loads at high speed operation)

  • Garme, Karl
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-01-01 -- 2020-06-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/41811
Subject(s): Online resources: Abstract: KTH Farkost och Flygteknik har utvecklat metoder för simulering och experimentell analys av belastningar och responser för snabba fartyg i vågor. Syftet är utveckling av kunskap och metoder applicerbara vid projektering, konstruktion och drift av effektiva och säkra höghastighetsfartyg. Det pågående projektet är ett led i strävan att fartyg och båtar där hög fart är en del av funktionen ska konstrueras så att både människan och farkosten kan bidra optimalt till fartygssystemet utan att någondera överbelastas eller underutnyttjas. Doktorandprojektet inleddes hösten 2012 och finansierade inledningsvis av medel från Gösta Lundeqvists fond för Skeppsteknisk forskning och från fakultetsmedel från institutionen Farkost- och flygteknik på KTH. Sedan 2013 har Sjöfartsverket finansierat doktoranden. Inledningsvis var doktoranden Katrin Olausson som avslutade sina studier efter Licentiatsexamen (2015) och anställdes av FMV där hon bla annat jobbar med Human factors integration. När det stod klart under hösten 2014 kontaktades Sjöfartsverket för att påtala förändringen i projektet och behovet av förlängning av kontraktet, se Tjänstenotering Dnr 13-02824-12 proj 15043-3. Efter Sjöfartsverkets svar utlystes en ny doktorandtjänst som tillsattes 2015-03-01. Den nya doktoranden heter Pahansen de Alwis och hans studieplan har bifogas i tidigare teknisk rapportering. Projektet har identifierat en svag länk mellan den stöt- och vibrationsexponering som besättningarna utsätts för, uttryckt i de standardiserade storheter som arbetsmiljölagstiftningen grundar sig på, och riskerna för negativa hälsoeffekter på kort och lång sikt, risker för sjösäkerheten och för försämrad systemprestanda. Dessa frågor, utöver tidigare kring exponeringsmodellering och kartläggning av arbetsförhållanden, adresseras nu genom ett samarbetsprojekt med Karolinska Institutet, Norsk Flymedisinsk Institutt och Kustbevakningen där vi utvecklat nya nätbaserade enkätverktyg för insamling av subjektiv data, data som i pågående och planerade studier kopplas till fysiska mätningar av besättningens exponering till sjöss (acceleration). Detta för att identifiera och kvantifiera korrelationen mellan exponeringsnivå, hälsorisker, systemprestanda och sjösäkerhet. Fältstudier genomförs i populationer vid norska försvaret och svenska kustbevakningen. Detta är skäl till den förlängda doktorandfinansiering av doktorand (de Alwis) till doktorsexamen inom projektet + handledning, som aviserats till Sjöfartsverket (se Tjänstenotering Dnr 13-02824-12 proj 15043-3) och som innebär behov av ökat anslag för 2017 med 500 kkr (till 800 kkr), samt 800 kkr årligen under 2018 och 2019 och 400 kkr för 2020 vilket också har framförts till Sjöfartsverket vid kvartalsredovisningarna Teknisk projektredovisning under 2015. Doktorandprojektet följer bifogade fastställda studieplaner (Pahansen de Alwis och Katrin Olausson) (Studieplanen är ett dokument som uppdateras varje år och där planerade leverabler så väl som uppnådda resultat redovisas). Forskningen förväntas bli ett led i utvecklingen av internationell standard för vibrationer och stötar och i förlängningen påverka arbetsmiljölagstiftningen. De svagare arbetsmiljökrav som idag gäller för sjöfarkoster (undantaget från gränsvärden i EC directive 2002/44/EC och TSFS 2009:119), har lett till misstro mot ISO 2631-1, den standard som gäller för andra arbetsmiljöer. Det är rimligt att förvänta att EU direktivet (Directive 2002) i framtiden ska utvidgas och explicit omfatta även sjöfart vilket ger speciell aktualitet för frågeställningen.Abstract: There are currently major gaps in the knowledge chain: hull and structural design – operational conditions– sea loads and seakeeping – working conditions and ergonomics. Increased knowledge about the load situation, improved methods of analysis and aboard-based systems for real-time monitoring of operational conditions and for decision support, can improve maritime safety and reduce or eliminate the risks of crew injuries and damage to the hull and subsystems. When high speed and/or the ability to operate in rough seas are part of the vessel system functionality, the interaction between the crew's working conditions and the vessel's structural strength is critical for system performance. Reports are common on conditions that impair manual as well as intellectual work (e.g. decision making). Symptoms are tiredness and headache but also acute injuries (e.g. prolapsed disc). After a few years in HSC-service repetitive stress injuries are common. The damage is primarily back injuries attributed to shock and vibration. The project are summarized by its aims for: knowledge and method development on assessing how working conditions, especially whole body vibrations and motions, influence comfort, working ability, decisions and the risk for adverse health effects in long and short term; development of methods and design tools for stringent requirement specification with respect to crew working conditions, the ship itself, and equipment or components in design or procurement of ship systems; development of methods for determining the operational profile for both crew working conditions and hull loading, addressing for instance limiting conditions at which the crew can perform their tasks and to what degree the hull and equipment are loaded during operation; surveying and assessment of the risks for reduced performance capability due to whole body vibrations, shock and severe motions resulting from rough sea transit; assessing the long term (years) health effects due to whole body vibration and shock and to what degree preparedness, physical training, periods of rest etc. influences the risks; dDevelopment of standard, regulations and work routines; development of methods and design-tools for suspension seat design, vibration.
Item type: