National Transport Library Research Database

Bedömning av bärförmåga hos befintliga betongkonstruktioner med korroderade släta armeringsstänger (Assessment of the load-carrying capacity of existing structures with corroded smooth reinforcement bars)

  • Lundgren, Karin
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-05-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/39084
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projekt kommer att utveckla kunskap och modeller för att göra det möjligt att bedöma bärförmågan hos befintliga konstruktioner med korroderade släta armerings-stänger. Modeller för det saknas för närvarande, och av den anledningen förstärks och ersätts broar sannolikt i onödan. Projektet kommer genomföras på Chalmers tekniska högskola tillsammans med Trafikverket. Naturligt korroderade provkroppar kommer att användas, vilket gör det föreslagna projektet unikt och relevant. Provkropparna är kantbalkar från en bro som revs i februari 2016, och deras sprickmönster och sprickvidder är redan noggrant dokumenterade. I detta projekt kommer de att belastas för att undersöka förankringskapaciteten hos de korroderade släta stängerna. Stängerna kommer därefter att tas ut, kapas, vägas, 3D-skannas och provas i dragprov. Från dessa försök kommer information om förankringskapacitet, korrosionsnivå, dragförmåga och seghet vara känd, och kommer att kopplas till de dokumenterade synliga skadorna. Projektet kommer att ge vägledning om hur bärförmågan kan utvärderas baserat på visuell inspektion. Konsekvenserna från ett lyckat projekt är att livslängden för många gamla och kulturellt värdefulla broar kan förlängas, vilket ger stora ekonomiska besparingar, minskade koldioxidutsläpp och mindre störningar i trafiken. Detta eftersom vi med ökad kunskap kan reparera och ersätta befintliga konstruktioner endast när det behövs, med fortsatt garanterad bärighetsmässig säkerhet.Abstract: In this project, tests will be carried out on edge beams from a bridge in Gullspång, Sweden, with naturally corroded smooth bars, to produce benchmark data and to develop and verify models to assess the load carrying capacity of existing structures with corroded smooth bars. Thus, this project represents an extraordinarily fortunate combination of assets: (a) the track record of the applicants, all the way from detailed modelling and experimental work, through development of simplified methods and application of them, for ribbed bars, and (b) the unique samples from Gullspång. Together, this is a clear opportunity to take a significant step beyond current state-of-the-art. The combination also limits the risks of the project to a minimum.
Item type: