National Transport Library Research Database

Behovsstyrd belysning för gång och cykelväg - demonstrationsanläggning (Presence controlled bike and pedestrian roads - demonstration plant)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-08-01 -- 2017-12-01 Registration number:
  • Trafikverket 2015/72237
Subject(s): Abstract: Presence controlled bike and pedestrian roads - demonstration plant - Beskrivning: Ett av trafikverkets uppdrag inom ramen för ett energieffektivt transportsystem (portfölj 1) minska transporternas negativa klimatpåverkan. Belysning spelar en stor roll för att skapa en trygg och tillgänglig miljö i stadsnära områden. Den kan också höja attraktiviteten på gång- och cykelstråk mellan samhällen och till målpunkter utanför. Kanske kan den få fler att välja cykel istället för bil. Den möjliggör också en längre cykelsäsong. Samtidigt innebär belysningen en belastning för miljön i form av energiförbrukning och påverkan av landskap och natur. Med hjälp av ny teknik går det att minska belysningens miljöbelastning avsevärt. Syftet är att tillsammans med Trafikkontoret i Stockholms stad utveckla och testa en kravspecifikation för närvarostyrd belysning på gång- och cykelvägar. Projektet ska vara barriärbrytande mot tillverkare och användare för att få snabbare nytta av LED-teknikens styrbarhet. De styrlösningar som finns på marknaden idag är för komplicerade och dyra, med enklare, billigare och mer lättanvända produkter kommer efterfrågan av styrning öka. Förväntad nytta är sänkt energiförbrukning, minskad påverkan på miljö och natur samt människors hälsa utan att användarens upplevelse försämras. Förslaget kommer från resultatet av ett samarbete med Energimyndighetens kring innovationsupphandningar där också Miljöstyrningsrådet, Vinnova, andra kommuner och anläggningsägare deltagit.Abstract: One of Trafikverkets missiosn in the context of an energy-efficient transport system (portfolio 1) reducing transport's negative environmental impact. Lighting plays a big role in creating a safe and accessible environment in urban areas. It can also increase the attractiveness of walking and cycling between communities and to destinations beyond thoose. Maybe it can get more people to cycle instead of drive. It also allows a longer cycle season. At the same time lighting is a burden on the environment in terms of energy consumption and impact of landscape and nature. With the help of new technologies we can reduce lighting's environmental impact significantly. The aim is to work with the Traffic office of the City of Stockholm to develop and test a set of requirements for controlled lighting on pedestrian and cycle paths. The project will be barrier-breaking against manufacturers and users to get faster the benefits of LED technology controllability. The control solutions available on the market today are too complicated and expensive. There is a need for simpler, cheaper and easier to use products. Expected benefit is reduced energy consumption, reduced impact on the environment and nature as well as human health without the user's experience deteriorates. The proposal comes from the result of a collaboration with the Energy Agency on innovation procurment where also Environmental Management Council, Vinnova, other municipalities and facility owners participated.
Item type: