Abstract: I projektet samarbetar VTI:s cykel- och vinterforskare och ackrediterade beläggningslaboratorium med NTNU:s och Statens Vegvesens forskningscenter för vinterdrift i Trondheim för att kombinera och skala ner etablerade metoder för bedömning av kemiska halkbekämpningsmedels verkningsgrad för friktion från personbil-/flygplatsskala till gång- och cykelskala. Detta syftar till att förse väghållare för gång- och cykelbanor med mått och mätmetoder som är bättre anpassade till den skala som är aktuell för planering och uppföljning av vinterdriftsåtgärder, främst sandningsfria så kallade sopsaltmetoder. Projektet är tvåårigt och genomförs delvis vid VTI:s laboratorium, delvis vid forskningscentret i
Trondheim.Abstract: This project is a cooperation between bicycle and winter researchers and the accredited pavement laboratory at NTNU and Statens Vegvesen research centre for winter maintenance. The project shall scale down and combine established methods for assessing chemical friction methods for roads to bicycle and pedestrian paths. The aim is to provide authorities with methods and measurements which are better suited for that scale. The primary object is chemical and sweeping methods. It is a two year project.