National Transport Library Research Database

SBUF-Utvärdering av precision för styhetsbestäming av asfalt genom modalanalys (SBUF-Evaluation of precision for determination of stiffness by modal analysis)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-03-20 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/35879
Subject(s): Abstract: Det finns ett behov av en standardiserad laboratoriemetod som kan länkas till styvhetsmätningar av beläggningar genom ytvågsseismik för att möjliggöra oförstörande kvalitetskontroller av vägar. Nuvarande laboratoriestandarder baseras främst på cykliska belastningar där styvheten mäts under skilda förutsättningar i jämförelse mot styvhetsmätningar i fält. Generella projektstrategier: * Modalanalys utförs på samma provkroppar vid olika laboratorier för att minimera variationer från asfaltprovkroppars unika egenskaper; * Svenska och franska beläggningstyper testas där Eiffage och Peab Asfalt producerar provkropparna; * En mjukvaruapplikation till att utföra testerna fördelas till projektdeltagarna; * Varje projektdeltagare är dock fri att nyttja valfria hjälpmedel för att utföra och analysera mätningarna. Resultaten förväntas ge ett underlag till framtagande av teknisk specifikation alternativt EN-metod som beskriver oförstörande styvhetsbaserad kvalitetskontroll av beläggningar.Abstract: There is a need for a standardized laboratory method that can be linked to the stiffness measurements of asphalt pavements by resonance measurement to enable nondestructive quality checks of roads. Current laboratory standards are primarily based on cyclic loading where the stiffness is measured under different conditions compared to the stiffness measurements in the field. General Project strategies: modal analysis will be carried out on the same specimens at different laboratories to minimize variations from unique properties of the speciemens; Swedish and French pavement types will be tested produced by Eiffage and Peab Asphalt; a software application to perform the tests is allocated to project participants; each project participants, however, is free to use any facilities to perform and analyze the measurements. The results are expected to provide a basis for the development of alternative technical specification or EN method that describes nondestructive measuring of stiffness for quality control of asphalt pavements.
Item type: