Abstract: I nuvarande version av Samgods (Ver 1.1, 2016-04-01) är lastbilsflödena i vägnätet endast översiktligt kalibrerade mot den stora mängd ÅDT-data som finns tillgängligt. Ruttvalen i Samgods görs med en deterministisk, okapaciterad nätverksmodell där rutterna med lägst generaliserad kostnad används. Det innebär att en, och endast en, rutt används per transportrelation för lastbilar. Effekten av detta blir i vissa områden, särskilt där vägnätet är förhållandevis finmaskigt (ex vis i Skåne), att ruttvalen inte korrekt avspeglar beteendet. Förarna av tunga fordon väljer i stor utsträckning de större vägarna p.g.a. deras större kapacitet, komfort och där konfliktpunkter medger företräde för fordon på huvudvägen. På grund av att restiderna i Samgods är konstanta och baserade på frifordonshastigheter för fordon, så blir resultatet att mindre, kortare rutter används i alltför hög grad. För att åtgärda detta behövs en metod för att på ett systematiskt och effektivt sätt justera restiderna på länkarna så att lastbilsflödena i nätverket bättre motsvarar trafikräknedata.Abstract: In the current version of Samgods (Ver 1.1, 2016-04-01) the truck flows in the road network are only briefly calibrated against the ÅDT data available. Route choice in Samgods is made with a deterministic, uncapacitated network model where the routes with the lowest generalized cost are used. This means that one and only one route is used per transport for trucks. The effect of this is, in some areas, especially where the road network is relatively dense (as in e.g. Skåne), the route choice does not accurately reflect the behavior. The drivers of heavy vehicles, choose to a large extent the major roads because of their greater capacity, comfort etc. Because the travel time in Samgods is constant and based on free flow speed, the result is that smaller, shorter routes are used too much. To address this a method is needed to systematically and effectively adjust travel times so that the truck flows in the network better meet statistics.