National Transport Library Research Database

Distribuerad reglering av fordonståg (Distributed vehicle control of a platoon)

Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-03-01 -- 2013-03-01 ; 8098301 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901424
Subject(s): Online resources: Abstract: Syfte och mål: Trafikintensiteten är hög på Europas större vägar och förväntas öka. Energibehovet för transporter på dessa vägar är enormt och växande. Ett möjligt bidrag till att lösa dessa problem är att låta lastbilar färdas tätare i så kallade fordonståg (platoons). Detta projekt kommer att fokusera på att utveckla och testa lämpliga reglerarkitekturer för autonom styrning av fordonståg. Forskningsarbetet kommer att studera tre systemarkitekturer av växande komplexitet: i den första arkitekturen får lastbilarna information om övriga fordon endast genom egna sensorer, i den andra arkitekturen får lastbilarna dessutom information genom att de kan kommunicera med varandra och i den tredje arkitekturen får lastbilarna dessutom information genom att de kan kommunicera med en fix infrastruktur. Resultat och förväntade effekter: Projektet kommer att resultera i en doktorsavhandling samt ett antal vetenskapliga artiklar. Dessa kommer att avhandla Systemarkitektur. Optimal styrning inom fordonståg. Teknisk kravbild på samtliga system i fordonståget. Administrering av fordonståget med avseende på omgivande trafik och intern dynamik. Verifierade resultat i fysisk testmiljö. Forskningsplattform för test och verifiering av algoritmer. Ett flertal examensarbeten kommer även att bedrivas inom ramen för projektet. Uppläggning och genomförande: Projektet kommer att genomföras i fyra huvudsteg. Dels ett som avhandlar affärsmodeller, lagrum och administration av fordonståget. De andra tre stegen är fokuserade på reglering av fordonståget baserat på ökad grad av kommunikation mellan fordonen stegen är Steg 1 reglering med avståndssensorer Steg 2 reglering med avståndssensorer och V2V Steg 3 reglering med avståndssensorer och V2X.Abstract: Goals/targets: Today traffic intensity is high on Europes main roads and the energy used for transporting goods on these roads is enormous and grooving. By use of Platooning the transportsystem can be utilized more efficiently. This project is going to develop and investigate system architecture for autonomous control of a platoon. The work will be done in three system architecture with a grooving complexity; the first step will utilize information of the traffic form onboard sensors (e.g. laser, camera, etc); the second step will include information gained form communication between vehicles; the third step will include information from a fixed infrastructure. Result and effects The result of the project will be a PhD thesis and a number of scientific papers that will address the topics of System architecture, Optimal control of a platoon, Demands of the systems performance used for the control, Management of the platoon with respect of surrounding traffic and internal dynamic, Result verification in a real test environment, Development of a test platform for evaluation of control algorithm. A number of master thesis will also be presented. Planning and implementing The project will be in four main steps. One step will address question of business model, juridical and management aspects of a platoon. The other steps will focus of control of the platoon with increasing degree of communication between vehicles, such as Step 1 control using distance sensors, Step 2 control using distance sensors and V2V, Step 3 control using distance sensors and V2X.
Item type: