Abstract: Syftet med detta program är att fördjupa kunskapen om specifika tillgänglighetstjänsteinnovationer (Accessability Service Innovations, ASI) och nya kombinationer av dessa med avseende på deras tekniska konfigurationer (inklusive provning i pilotskala), institutionella förutsättningar och användarperspektiv. Fokus riktas mot ASIer som har en disruptiv potential att stimulera en transition till hållbar tillgänglighet och mobilitet i Sverige. Under de senaste åren har ett stort antal tjänsteinnovationer för hållbar mobilitet och tillgänglighet utvecklats av offentliga och privata aktörer både i Sverige och internationellt. Innovationerna kan t ex handla om att utveckla och koppla samman befintliga tjänster på nya sätt (t.ex. integrerade multimodala lösningar, nya digitala planeringsalternativ), medan andra består av helt nya, individuella eller kollektiva lösningar (t.ex. Car2Go, autonoma fordon, lokala kontorshotell etc). Digital teknik har gjort det möjligt att börja integrera nya typer av tjänster i intermodala reskedjor och möjliggör även tillgänglighet med minskat transportbehov, vilket möjliggör ett mer effektivt utnyttjade av befintlig infrastruktur. Vissa av dessa innovationer betraktas vara banbrytande – ”disruptiva”. Med detta begrepp avses det sätt varpå dessa nya tjänster eller produkter har potential - var och en för sig eller tillsammans med andra åtgärder - att radikalt förändra och omvandla befintliga tankesätt, funktioner, marknader och värdenätverk. Disruptiva innovationer har betydande samhällspåverkan genom att t ex ge nya grupper av användare tillgång till produkter eller tjänster som historiskt sett bara varit tillgängliga för relativt få konsumenter. De bryter (eng. ”disrupt”) därmed rådande konsumentbeteenden och vanor på ett genomgripande sätt. Det pågår i dagsläget mycket forsknings- och utvecklingsarbete med fokus på tekniker och lösningar med disruptiv potential att t ex förändra transportsystemet i en mer hållbar riktning och ge nya möjligheter till hållbar tillgänglighet. Digitaliseringens möjligheter är vitt omtalade, men pågående forskning på detta område har hittills haft en stor tonvikt mot tekniska frågeområden, och med några få undantag, har relativt lite arbete lagts ned på att förstå de sociala, beteendemässiga och institutionella dimensioner som är avgörande för att förstå och bedöma de villkor, förutsättningar och processer som i slutändan avgör vilka tillgänglighetslösningar som kan få praktiskt genomslag, liksom av de åtgärder inom politiken och planering som bör sättas på plats för att underlätta och stödja dem specifikt i ett svenskt sammanhang.Abstract: The purpose of this program is to contribute to in-depth knowledge on specific accessibility service innovations (ASIs) and new combinations of these innovations – their technical configurations (including testing), institutional conditions and users’ perspectives – that have a disruptive potential for stimulating a transition to sustainable accessibility and mobility in Sweden. In recent years, numerous service innovations that are designed to increase and support sustainable accessibility have been developed by multiple public and private actors in Sweden and elsewhere. Some of these innovations are extensions of existing services in new ways, while others have emerged through new, individual or collective initiatives in response to perceived user needs. Advanced digital technologies have opened for configuring new accessibility options and combining these in smart ways for both reducing demand for transport and achieving more efficient use of transport capacity. In this context, disruptive innovations have been suggested as a fruitful concept for capturing the ways in which such new services or products have the potential - individually or collectively - to disturb and transform existing ways of thinking, markets and value networks. Disruptive innovations often have significant societal impact by providing new groups of users with access to products or services that historically have only been accessible to relatively few consumers. They thus disrupt prevailing consumer behaviors and habits in major. Much of current work concerning disruptive sustainable innovations is, however, directed toward developing and evaluating various technological configurations of specific innovations in laboratory/research or real-life settings. With few exceptions, relatively little work has been done on understanding the social, behavioral and institutional dimensions that are crucial for understanding and assessing the conditions, pre-requisites and processes for actually implementing sustainability innovations, specifically in a Swedish context. In addition, there is a lack of systematic assessment of the sustainability potential of new accessibility services. In order to address these issues, we will apply a sociotechnical analytical approach throughout the work in the program.