Abstract: Bakgrund
SPARA 2020 beviljades hösten 2013 medel till en förstudie från EUs norra periferiprogram. Syftet med förstudien var att ta fram ett förslag till huvudstudie med genomförande i den nya programperioden. Förstudien identfierade ett antal frågeställningar av vikt för mindre flygplatser i norra periferin. Många av dessa flygplatser är viktiga för tillgängligheten samtidigt som de har en trafikvolym som inte bär kostnaderna för deras vidmakthållande. Koordinator av förstudien var kollektivtrafikmyndigheten HiTrans i Inverness. Trafikverket och Sundsvalls kommun, som har övertagit Midlanda, deltog från svensk sida.
Resultatet av förstudien blev ett projektförslag till en 3 årig huvudstudie som skickades in hösten 2014 till EUs norra periferiprogram. Huvudstudien har utvärderats och konsortiet blev inbjudet att förhandla om projektets genomförande. Från Trafikverkets sida har Malcolm Lundgren, EU samordnare i region mitt, aktivt deltagit med att formulera projektinnehållet. För att säkerställa att de delar av förslaget där Trafikverket medverkar är i linje med verkets mål och ansvarsområde har regelbundna möten hållits med Johan Holmér och Rami Yones, som ansvarar för flygfrågor inom verket.
Motiv för Trafikverkets medverkan i SPARA 2020
Många av de icke statliga flygplatserna i Sverige har ett allmänt ekonomiskt intresse och är viktiga för tillängligheten till de delar av landet där de har sitt upptagningsområde. Vidmakthållande av dessa flygplatser för reguljär trafik är nödvändigt om statens mål för grundläggande tillgänglighet skall uppnås. Eftersom stöd genom offentliga medel är begränsade har Trafikverket intresse av att stödja och uppmuntra en utveckling som kan göra dessa flygplatser mer ekonomiskt men även miljömässigt hållbara. Detta kan ske genom introdution av ny kostnadsbesparande teknik eller affärsutveckling som leder till ökade intäkter. Båda dessa sidor stöds av SPARA 2020 projektet.
Demonstration ACDM lite
Luftfartsverket har redan ett uppdrag att utveckla och testa en ACDM ”lite” av ett digitalt system för kommunikation mellan tornet i Hemavan och områdeskontrollen på Arlanda. Detta forskningsuppdrag syftar till att komplettera denna studie med en informationssäkerhetsanalys.
Projektet utförs under tiden november 2016-december 2017. Utförare är LFV.Abstract: SPARA2020 is an EU sponsored Project that started with a feasibility study in 2013. A main study was approved in 2015 and is on-going with planned ending in spring 2018. Trafikverket is a member of the Project consortium and has procured LFV for developing an ACDM lite pilot to be tested at Hemavan Airport. In conjunction with this Project there is a need to further develop cyber secure handling of digital information.