National Transport Library Research Database

Utvärdering av tillsatsmedel i salt för att minska beläggningsunderhållet (Evaluation of additive in salt to reduce costs for pavement maintenance.)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2015-12-01 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/19191
Subject(s): Abstract: Projektet syftar till att utvärdera ett biologiskt nedbrytbart tillsatsmedel till salt för halkbekämpning. Tidigare studier har påvisat effekt om att saltet inte fryser till fast is utan till ”slush”. Det påverkar beläggningar på så sätt att frostsprängning av stenar i beläggningen minimeras. Resultaten från andra europeiska länder visar på att effekten är påtaglig. Försök som utförts i Sverige i ganska begränsad omfattning, har visat på en 50-procentig reduktion av stensläpp. Studien i Sverige har dock brister. Den är utförd på ett för bra vägnät, där nivån på stensläpp är låg, samt under en för kort tidsperiod för att man ska hinna se ett resultat. En annan begränsning har varit att de senaste vintrarna varit betydligt mildare än normalt. Förstudien, som utförts utan finans av Trafikverket, är utförd i Helsingborg. För att undersöka svenskt klimat och förutsättningar, så har två driftområden, Uddevalla och Örebro, valts ut för att använda produkten i större skala. Förhoppningen finns att vi även kan påvisa andra effekter såsom förlängt halkbekämpningsintervall eller ökad trafiksäkerhet etc. Vår förhoppning med denna mer omfattande studie är att kunna visa att det avhjälpande underhållet, i de två underhållsområden som använder tillsatsmedlet, får lägre kostnad för potthålslagning, spricklagning etc. Om förstudien är korrekt kommer investerad krona i projektet att ge 2-3 kr tillbaka. Varje område använder ca 20 mkr till ”sommarunderhåll”, 6-7 mkr av dessa är beläggningsunderhåll. Om 50% mindre stensläpp uppstår så borde lagningsfrekvensen bli lägre än i referensområden. Tillsatsmedlet har en positiv inverkan på miljön och är biologiskt nedbrytbart. Såväl tillsatsmedel som utrustning för inblandning i salt samt utvärderingsrapport är inkluderat i studien.Abstract: The project aims to evaluate a biodegradable additive to salt for deicing. Previous studies have demonstrated the efficacy of that salt not freezes into solid ice but to "slush". It affects coatings such that frost damage of stones in the coating is minimized. Results from other European countries show that the effect is significant. Experiments carried out in Sweden is rather limited, but has shown a 50 percent reduction of stone release. Our hope with this more extensive study is to show that corrective maintenance, in the maintenance areas that use the additive, gets lower cost for pothole repair, repairing cracks, etc. If this study is correct, every invested SEK in the project is to give 2-3 SEK back. Each area uses about 20 million SEK for summer maintenance, 6-7 million of these are coating maintenance. If about 50 percent less stone drop occurs, the repair rate should be lower than in reference areas. The additive has a positive impact on the environment and is biodegradable. As well additive as the equipment for mixing it with salt and evaluation report is included in the study.
Item type: