National Transport Library Research Database

Diskontering av restidsnyttor, trafiksäkerhet och koldioxid (The discounting of travel time savings, transport safety and emissions of carbon dioxide)

  • Asplund, Disa
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-03-01 -- 2018-09-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/18025
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektets syfte är att utveckla mer sofistikerad metodik än vad som nu används för att avväga tidspreferens, projektrisker och makroekonomisk risk i ett långsiktigt perspektiv på infrastrukturinvesteringar. Som demonstrationsfall utgår vi från den föreslagna höghastighetsbanan Stockholm-Göteborg/Malmö. Centrala aspekter är makroekonomisk risk. Tidshorisonter, tidspreferenser, relativpristrender etc kan skilja vid analys av finansiella aspekter respektive klimathot och humanvärden. I projekter kommer Weitzman's metod för ”tail-hedge discounting” att vidareutvecklas, en enkel ”toy-modell” av en höghastighetsbana att byggas med modellen göra en utvidgad ekonomisk analys av detta projekt. Analysen ska utmynna i slutsatser kring val av diskonteringsräntor och deras tidsprofiler, planeringshorisonter och känslighetsanalyser.Abstract: The objective of the project is to develop a more sofisticated method to determine combine time preferences, project risks and macroeconomic risks in long range infrastructure investments. The case study regards the project of high-speed trains between Stockholm, Gothenburg and Malmoe. The results of the study will be conclusions regarding the choice of rates of discount, their development over time, planning space and sensitivity analyses.
Item type: