National Transport Library Research Database

Samordnad, effektiv planering av järnvägsinfrastrukturunderhåll (Coordinated, efficient railway infrastructure maintenance planning)

  • Bergquist, Bjarne
  • Luleå tekniska universitet, Universitet eller högskola, 202100-2841
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-12-01 -- 2019-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/14891
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektet avser utveckla ett arbetssätt för planering av underhåll av järnvägsinfrastruktur som gör underhållsinsatserna effektivare. Effektivare underhållsinsatser är insatser som med likvärdiga resurser förbättrar anläggningens tillstånd mer än befintliga arbetssätt, eller som uppnår lika stor förbättring med mindre resurser. Resurser avser här kostnader eller tidsbehov. Planeringen ska möjliggöra samordnade insatser där underhåll sker på flera ställen när en bandel är avstängd. Arbetssättet för underhållsplanering tas fram genom att kombinera moderna, statistiskt baserade metoder för tillståndsbedömning med modeller som beskriver olika underhållstypers kostnader och risker. Arbetssättet innefattar att optimera planerade underhållsinsatser baserat dels på datadriven övervakning av anläggningens nuvarande status och försämringshastighet, på skattningar av kostnader och tidsbehov samt risker med olika underhållsinsatser, såsom förseningar. Beräkningar av anläggningsstatus och tillståndets försämringshastighet möjliggör också prognoser, vilka ska integreras i planeringsmodellen. Primärt bidrar en effektivare och samordnad underhållsplanering till en högre kapacitet inom järnvägssystemet. Ansökan beskriver ett treårig samarbetsprojekt mellan Luleå tekniska universitet, Trafikverket samt eMaintenance365.Abstract: The project aims to develop an approach for planning the maintenance of railway infrastructure that makes maintenance operations more efficient and/or effective. More efficient maintenance activities are activities with equivalent resources improves the condition of the system more than existing approaches; or those that achieve equal improvement with less spent resources. Resources here refers to cost or time requirements. Planning should allow for coordinated maintenance actions where maintenance is performed in several places when a track section is shut down. The maintenance planning method combines modern, statistically based methods for assessing the railway condition with models describing costs and risks of different maintenance tasks. The approach includes optimizing of planned maintenance activities based partly on data-driven monitoring of the system’s current status and deterioration rate, the estimates of cost and time requirements and risks of various maintenance operations, such as delays. Calculations of system condition and its deterioration rate also allow prognostics, which also will be integrated in the planning model. A more efficient and coordinated planning of maintenance primarily contributes to higher capacity of the railway system. The proposed project is a three-year collaboration Project between Luleå University of Technology, the Swedish Transport Administration and eMaintenance365.
Item type: