National Transport Library Research Database

Etablera systematiskt arbetssätt för att förbättra gångkomfort för passagerartåg -dålig gång (Establish systematic approach to improve riding comfort for passenger trains)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-07-01 -- 2017-05-01 Registration number:
  • Trafikverket 2017/14820
Subject(s): Online resources: Abstract: Detta projekt syftet är att förbättra komforten för passagerartrafik vilket är en trovärdighetsfråga och ett måste för att möta kraven på öka passagerare trafik på järnvägen och minska koldioxidutsläppen. Med andra ord, framtida hållbart transportsystem av passagerartrafik är i linje med kraven från EU om hållbara transporter och mindre utsläpp från transporter [The white paper]. Projektet är uppdelad i 4 faser, fas 1 är klar och resultatet används i fas 2-4. Projektet jobbar tillsammans med operatören SJ på inslagen riktning med att i slutändan möte kravet för ökad användande av hållbara transporter för passagerartrafik. Initieringen till projektet dålig gång är att man har man haft problem med sinusgång på flera ställen vilket lett till trovärdighetsproblem. Ett exempel är dålig gång i Hallandsåstunneln. Då dålig gång relaterar till både fordon och infrastruktur (vilket är ett system som ska fugerat tillsammans), vilket måste attackeras genom ett samarbete med operatör och infrastrukturförvaltare. Projektet är ett delfinansierat projekt mellan Trafikverket och SJ, man går in med ungefär lika mycket medel. Projektet sträcker sig över 2017 och 2019. Projektet ska leverera gränsvärden för förbättrad komfort för hjul- och rälparametrar som sedan ska implementeras. Vidare ska projektet öka ta fram mätetal som kan diagnostisera dålig gång genom överföringsfunktioner, detta görs genom mätningar och simuleringar. Dessa överföringsfunktioner ska kategorisera fordon, infra eller fordon/infra och leda till en förbättring av beslutsfattandet och där genom öka komforten.
Item type: