VTI National Transport Research Database

Modell för säker cykling - Cyklisters skador ur ett hälsoperspektiv och hur de kan förebyggas (Safer cycling - Bicycle injuries and prevention from a health prospective)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-03-01 -- 2019-03-01 Registration number:
  • Trafikverket 2017/13132
Subject(s): Online resources: Abstract: Cykel som transportmedel blir idag allt vanligare och försäljningen av cyklar har under de senaste tre åren ökat med cirka 10 procent. Samtidigt är cyklister en tra?kantgrupp där skador är vanliga och där tra?ksäkerhetsarbetet inte lyckats minska uppkomsten av skador på samma sätt som för biltra?kanter. Cyklister utgör en liten del (3 %) av de som omkommer i vägtra?ken, men de står för en stor del (41 %) av de allvarliga skadorna. Som allvar- liga skador betraktas skador som innebär en 210 procentig risk för medicinsk invaliditet och bland cyklister är de vanligaste allvarliga skadorna huvudskador och skador på arm/axel. Att arbeta för ökad säkerhet för cyklister blir därför en viktig del i att nå det av riksdagen fastslagna målet att minska antalet allvarliga skador i tra?ken med 40 procent fram till år 2020. Det ligger en stor utmaning i att minska antalet skadade cyklister, samtidigt som antalet cyklister väntas öka. Inom vägtra?ken har arbete lagts ner på att ta fram en modell för säker vägtra?k (för bilar) som pekar på förutsättningarna som behöver upp- fyllas för att närma sig målet om att inga personer ska dö eller skadas allvarligt i tra?ken, i enlighet med nollvisionen. På samma sätt vill man skapa en modell som pekar på inom vilka ramar en säker cykling kan ske. För att kunna identi?era förutsättningarna som krävs för en ökad säker cykling behövs bland annat mer och bättre kunskap om cyklingens långsiktiga effekter på hälsa, både negativa effekter så som skador och positiva effekter så som förbättrad hälsa. Idag är det svårt att jämföra de positiva och negativa hälsoeffekterna på grund av att det saknas jämförbara hälsomått, det är därför relevant att vidare undersöka om det ?nns en gemensam bas för jämförelse mellan hälsa och ohälsa. Det behövs också utredas och klarläggas vilka handikapp/funktionsnedsättningar, kopplat till cykling, som leder till negativa långvariga konsekvenser rörande hälsan och livskvalitén för den drabbade. En fördjupad kunskap kring de långsiktiga effekterna av skador är grundläggande för ett effektivt preventionsarbete där rätt åtgärder prioriteras, både gällande utformandet av infrastruktur, cykelns säkerhetsutrustning och cyklistens personliga skyddsutrustning. Målet med detta projekt är kartlägga cyklismens kort- och långsiktiga negativa hälsoeffekter enligt följande frågeställningar: * Vilka är de kort- och långsiktiga hälsoförlusterna av cykelrelaterade tra?kskador? * Vilka skador gör att människor slutar cykla? * Vilka folkhälsovinster kan nås genom skadeförebyggande åtgärder relaterade till cyklister?Abstract: In the EU and many other countries, increased bicycling is seen as a way to improve individual health and also reduce air pollution and other harmful impacts associated with car use. At the same time bicyclists are one of the traffic groups with the highest risk for serious injury. As has been shown, through public policies and interventions governments and others have the possibility to increase bicycling and other health-enhancing activities. But optimally this should be done with not only the aim to increase bicycling, but also at the same time optimize the environment to be preventive and reduce injuries. Alas, the aim should be to increase safe bicycling. In order to prioritize what countermeasures or preventions should be taken, it is of great importance to know the long-term health impacts of road traffic injuries. Another important aspect is the need to know the positive health impacts and to quantify them. The overall aim of this research is to explore the short- and long term health effects of injuries relating to bicycling. The following research questions are examined: * What are the short and long term health consequences of bicycle-related injuries, and is there any consistency with how these injuries today are labeled more or less serious? * Which injuries prevents people from continuing to bicycle? * What public health benefits can be gained from injury prevention and an optimized environment?
Item type:

Powered by Koha