National Transport Library Research Database

Bankapacitet och kostnadselasticitet för underhåll (Track capacity and cost elasticity for maintenance)

  • Odolinski, Kristofer
  • Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), Statligt forskningsinstitut, 202100-0704
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-02-13 -- 2018-04-30 Registration number:
  • Trafikverket 2017/15983
Subject(s): Online resources: Abstract: Projektmålet är att ta fram kostnadselasticiteter som tar hänsyn till både antal ton som trafikerar banan och tillgänglig bankapacitet. Dessa kostnadselasticiteter skattas på data som inhämta(t)s från Trafikverkets databaser, och ger ett mått på hur en proportionerlig ökning i trafik påverkar underhållskostnaden proportionerligt. Mer specifikt är målet att projektets elasticiteter ska kunna användas för att beräkna marginalkostnader, vilket kan ligga till grund för den spåravgift som Trafikverket tar ut av tågoperatörerna.Abstract: The aim with the project is to calculate cost elasticities that consider both transport performance on the track in terms of tons and the track capacity available. These cost elasticities are estimated on data collected from Trafikverket´s databases, and they provide a measure on to what extent, if any, a certain increase in traffic volume affects the cost for maintenance. More specifically, the goal is to attain cost elasticities that can be used to calculate marginal costs that, in turn, can be used for the track charge applicable by Trafikverket as part of the track acces charging system.
Item type: