Abstract: Kvalitetsuppföljning av asfalt sker med hjälp av fältprovtagning och utförs genom att kärnor (diameter 100-150mm) borras ur vägbanan.
Eftersom många av momenten vid provtagningen idag är manuella, kräver detta att personal befinner sig i direkt anslutning till provtagningsplatsen. All provtagning som sker på trafikerad väg innebär en risk, och risken ökar ju närmare förbipasserande trafik personalen befinner sig.
Projektet kommer att delas in i följande faser:
1. Förstudie
2. Framtagande av koncept (ett eller flera alternativ)
3. Praktiska tester av kritiska moment
4. Framtagande av konstruktionslösning
5. RedovisningAbstract: Quality control of asphalt is made by means of field testing and is performed by cores (100-150mm in diameter) drilled from the road surface. Since many of the moments during sampling today are manual, it requires that personnel are directly connected to the sampling site. All sampling that takes place on the busy road involves a risk, and the risk increases the closer to passing traffic personnel are. The project will be divided into the following phases: 1. Feasibility study; 2. Development of concept (one or more options); 3. Practical testing of critical points; 4. Development of design solution; 5. Reporting