National Transport Library Research Database

Kallmassa för lagning av borrhål (Cold asphalt for repair of drill holes)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-12-21 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/112339
Subject(s): Abstract: Vid borrning av beläggningsprover på Trafikverkets vägnät bl.a. i samband med leveranskontroll av beläggningsarbete måste borrhålen lagas. I Trafikverkets regelverk för Bitumenbundna lager TDOK 2013:0529 gäller följande: ”Vid upptagning av borrkärnor ska borrhålen återställas med gjutasfalt och BCS-sten med största stenstorlek i enlighet med beläggningstypen eller på annat sätt som accepteras av beställaren.” Metoden ger beständiga lagningar med lång hållbarhet men innebär samtidigt en arbetsmiljörisk eftersom man ska hantera varm gjutasfalt som oftast värms upp i gryta med hjälp av gasolvärme. Det har i vissa fall accepterats andra lagningsmetoder av beställaren, men det saknas en helhetsbild över vilka lagningsmetoder som fungerar över längre tid. Generella projektstrategier: * Inventering av befintliga lagningsmaterial på marknaden; * Undersökning av packbarhet och slitstyrka (beständighet); * Utförande av provytor med olika lagningsalternativ; * Inventering av lagningar i fält; * Laboratorieprovning av egenskaper hos lagningar.Abstract: When drilling cores from the Swedish Transport Administration's road network, e.g. in connection with the delivery control of pavements, the holes has to be patched. In the regulations for bitumen bound layers, TDOK 2013: 0529, the following requirement applies: "After sampling of drilled cores the holes shall be patched with Mastic Asphalt and BCS stone with the greatest aggregate size in accordance with the type of coating or otherwise accepted by the client." The method provides permanent repairs with a long life but entails also an risk due to the handling of hot Mastic Asphalt which usually is heated up in a pan using gas heat. It has in some cases been accepted alternative methods by the client, but there is no overall experience of alternative repair methods that work over time. General project strategies: Inventory of existing repair materials on the market; study of compactability and durability; execution of test surfaces with different repair materials; inventory of repairs in the field; laboratory testing of properties of repairs.
Item type: