VTI National Transport Research Database

Äldre som oskyddade trafikanter i mindre kommuner i Sverige. Kartläggning av olyckor och förslag till förebyggande åtgärder (Elderly vulnerable road users in smaller communites in Sweden. Accidents and proposals for preventive actions)

  • Ceccato, Vania
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-01-01 -- 2018-05-31 Registration number:
  • Trafikverket 2017/6005
Subject(s): Abstract: Forskning har påvisat att fotgängarolyckor är koncentrerade på vissa vägsegment med specifika bebyggelsedrag, så som högre befolkningstäthet, fler hållplatser för kollektivtrafik och en hög andel kollektivtrafikåkande. Vår föregående studie har belagt dessa resultat eftersom de vanligaste platserna för äldre fotgängares i Sverige var på gator eller vägsegment följt av fortgångar-/cyklistbanor och sist korsningar. Olyckorna påverkades ofta av omgivningsfaktorer så som isiga och hala gator eller med ojämn beläggningsyta. I dagsläget vet vi lite om platsernas omgivningar avseende t ex topografi, markanvändning och tjänsteutbud. Syftet med denna studie är att undersöka inflytandet av omgivningen på äldre fotgängares fallolyckor. Fokus ligger på de vanligaste fallsituationerna. Forskningsmålet nås genom att: * undersöka omgivningen med hjälp av ”Google maps” för att få en kvalitativ bedömning; * Modellera antalet olyckor per gatusegment som en funktion av omgivningsfaktorer. Med hjälp av denna studie hoppas vi kunna identifiera miljöer som är mindre lämpliga för personen med nedsatt rörlighet, t ex äldre. Vi vill påstå att gara genom en detaljerad och heltäckande analys, så kan man föreslå preventionsåtgärder som är olycksspecifika och som kan förbättra de äldres säkerhet/trygghet. Moderata insatser i bebyggelsemiljön skulle kunna resultera i betydande minskningar i risken för fotgängarskador.Abstract: Previous research has suggested that pedestrian accidents are concentrated in some road segments with certain built-environment characteristics, such as areas with denser population, more public transit stops, and higher proportions of people taking public transits to work. Our previous study has corroborated these results as most common places of elderly pedestrian accidents in Sweden were in street or road segment then followed by pedestrian/bicycle path, sidewalk and then road intersection– often affected by environment conditions such as ‘icy and slippery streets” or with ‘uneven surfaces’. Yet, we know little about the surrounding built-environments in which these accidents happen (e.g. topography, land use, services supply). The objective of this study is to investigate the influence of built environment on pedestrian elderly falls, focus is given to the most common types of falls. This objective is achieved by: (a) to conduct an environmental audit using Google street maps to provide a qualitative assessment of the built environment within each hotspot. (b) Model the number of accidents by street segments as a function of the built environment of the area (negative binomial models are used to assess the influence of the built environment partitioned into short road segments on accidents). With this study we expect to identify the types of environments that are less suited for the less mobile individuals in society, such as the elderly. We argue that only through such a detailed and comprehensive analysis we are able to propose suggestions for prevention that are accident specific (time and place specific), that can improve security for the elderly. Modest interventions to the built environment may result in meaningful reductions in the risk of pedestrian injuries.
Item type: