Abstract: Projektet baseras på en av de mest avancerade modellerna för simulering av bullergenerering från rullkontakt. Modellen kommer att anpassas för ballastfria spår för att ge möjligheten att ta fram realistiska källdata för NORD2000. Projektet fokuserar på rullljud då en minskning av rulljudet förväntas att ha en signifikant inverkan på totala bulleremissionen. Modellen ger också möjligheten att hitta lösningar för minskning av buller från höghastighetsbanor direkt vid källan, vilket oftast visar sig att vara den mest ekonomiskt fördelaktiga åtgärden. Olika spårdesign undersöks med målet att förbättra den akustiska prestandan hos spåret. Modellen kommer också att användas för att definiera livslängd och underhållsbehov för de föreslagna akustiska åtgärderna.Abstract: The project will be based on one of the most advanced models for simulation of noise generation in rolling contact. The model will be adjusted for ballastless track in order to facilitate the possibility to generate realistic source data for NORD2000. The project will focus on noise from rolling contact since a decrease in rolling contact noise is expected to significantly affect total noise generation. The model also facilitates solutions for decreasing noise from high speed tracks at the source, which in most cases is the most cost effective measure. Different track designs will be used in order to define service life and required maintenance for the suggested acoustic measures.