National Transport Library Research Database

Transporttillgänglighet - tillgänglighetsnyckeltal för järnvägsnät och banunderhåll (TT-Job) (Transport Accessibility - availability measures for rail networks and possessions)

  • Aronsson, Martin
  • RISE SICS AB, Svenskt företag eller organisation, 556587-0119
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-01-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/104164
Subject(s): Abstract: I dagsläget beskrivs järnvägsanläggningens funktion utifrån ett anläggningsperspektiv. För den som trafikerar anläggningen är det primära dock i vilken utsträckning ett visst transportbehov kan mötas. Därför bör ett (eller flera) tillgänglighetsmått utvecklas, som kan användas för att beskriva vilka transportbehov som kan mötas. Detta mått bör också kunna ta tillfälliga inskränkningar i tillgängligheten (t.ex. banarbeten) i beaktande och därigenom skapa bättre förutsättningar för dels ändamålsenliga prioriteringar inom såväl underhålls- som nyinvesteringsverksamheten, dels effektivare kommunikation med järnvägsbranschen. Projektet ska för en mindre och tydligt avgränsad del av järnvägsnätet leverera nedanstående 3 punkter samt belysa den fjärde punkten: 1. En detaljerad beskrivning av förslag till mått för att utifrån transportbehov beskriva tillgänglighet till Trafikverkets järnvägsanläggning. Detta mått ska kunna vara grund för framtida utfästelser från Trafikverket om tillgänglighet; 2. En beräkningsmodell för att utifrån beskrivet mått skapa väl sammanvägda krav på tillgänglighet; 3. Förslag på de krav på tillgänglighet till järnvägsanläggningen som Trafikverket ska uppfylla. För att dessa krav ska vara användbara måste de vara grundade i förutsättningar som Trafikverket kan uppfylla, avseende t.ex. banans standard, banarbetens utformning och den kapacitetstilldelade tra-fikmixen; 4. En bedömning av förutsättningarna för implementering över hela järnvägsnätet, av möjligheterna att ”skala upp” piloten.Abstract: Currently the infrastructure availability is described from a physical perspective. However, an operator (railway undertaker) is primarily interested in knowing if an intended transport service can be realised, given the infrastructure availability. Therefore there is a need to develop one (or several) availability and/or accessibility measures that describes the infrastructure capacity in terms of transport services, including quality requirements. These measures should also take temporary restrictions into account (e.g. possessions), thus creating better conditions for appropriate prioritization in maintenance planning and investment planning, as well as enabling more efficient communication with the different parties involved. The project will focus on a small and clearly defined part of the railway infrastructure and in this context deliver the following: 1) A detailed description of a proposed measure that describe infrastructure availability based on transport needs. The measure should be be able to provide a foundation for Trafikverket's future availability commitments; 2) A computational model that calculates well balanced requirements based on the proposed availability measure; 3) Proposed availability requirements that Trafikverket should fulfil. In order to be useful these requirements should be founded on conditions in Trafikverket's control, such as line standard, possession configuration and traffic mix; 4) A discussion on the scalability of the method and the possibility of implementing it on the entire rail network.
Item type: