National Transport Library Research Database

Prov med förstärkt utmärkning av plogfordon (Tests with increased visability of winter maintenance vehicles)

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-12-01 -- 2017-12-01 Registration number:
  • Trafikverket 2016/107915
Subject(s): Online resources: Abstract: Varje år skadas minst 300 personer i trafikolyckor vid vägarbeten. De flesta som skadas är trafikanter men cirka 5% av de skadade är vägarbetare. Omkring 55% av de skadade vägarbetarna har utfört någon form av vinterväghållningsarbete, oftast plogning. Många olyckor inträffar när trafikanter kommer ikapp en plogbil. I november 2016 skadades två plogbilsförare på en motorväg svårt när en plogbil blev påkörd bakifrån av en lastbil. Olyckorna innebär, bortsätt från personella och materiella skador, störningar i trafiken och en försämring av framkomligheten. Under vintern 2010/2011 pågick ett forskningsprojekt vars syfte var att montera blinkande skyltar bak på plogbilar för att se om det gick att påverka trafikanternas beteenden. För att bättre kunna utvärdera nyttan med blinkande skyltar behövs ett utvecklingsprojekt som täcker in en betydligt längre tidsperiod och som även tar med inrapportering av incidenter och olyckor. Det här projektet utförs i Driftområde Avesta där Peab är entreprenör. Under säsongen oktober 2015 – april 2016 inträffade totalt 7 rapporterade händelser där trafikanter körde in i plogbilar bakifrån i driftområdet. Det finns dock ett mörkertal mellan antalet rapporterade händelser och verkligt antal inträffade händelser. Peab bedömer att det sker minst en plogbilspåkörning per månad. I driftområdet går riksväg 70 och E16 som har mycket trafik under vintermånaderna med vinterturister. Syfte/Mål Proven syftar till att minska antalet bakifrån påkörda plogbilar genom förstärkt utmärkning med lampor och ljusramper för att göra enheterna mer synliga för trafikantenAbstract: Every year at least 300 people are injured in traffic accidents in connection with roadworks in Sweden. Most of the injured are road users but about 5 percent are road workers. About 55 percent of the injured road workers carried out some form of winter maintenance work, usually plowing. Many accidents are rear end collisions when road users drive into slow moving winter maintenance vehicles. The project aims at reducing the number of rear end collisions by increasing the visibility of the winter maintenance vehicles.
Item type: