National Transport Library Research Database

Designkriterier för ballastfria spår (Design criteria for ballastless tracks)

  • Nielsen, Jens
  • Chalmers tekniska högskola AB, Universitet eller högskola, 556479-5598
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2017-01-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/106786
Subject(s): Abstract: I projektet kommer dynamisk samverkan mellan tåg och ballastfritt spår att studeras med hjälp av en beräkningsmodell som inkluderar en detaljerad beskrivning av överbyggnaden i den ballastfria spårkonstruktionen. Olika kommersiella konstruktionslösningar kommer att kunna jämföras för att finna optimal prestanda under svenska klimatförhållanden med minskat underhållsbehov och reducerad livscykelkostnad. Underbyggnaden kommer att beskrivas med en så kallad Winklermodell som innebär att differentialsättningar och variationer i styvhet längs med och tvärs spårplattan kan studeras. Underhållsgränser för hjulskador och differentialsättningar för att undvika sprickbildning i överbyggnaden kommer att analyseras. Projektplaneringen inkluderar fyra delprojekt med succesivt förfinade modeller i avsikt att redan under det första året, och sedan kontinuerligt, under projektet garantera leveranser av forskningsresultat som kan nyttjas av Trafikverket.Abstract: In the project, the dynamic interaction between the train and the ballastless track will be studied using a simulation model that includes a detailed description of the ballastless track system. Different commercial design solutions will be compared to find an optimal performance for Swedish conditions with reduced maintenance and life cycle cost. The substructure will be described with a so-called Winkler-model that will enable the study of differential settlements and stiffness variations along and across the track structure. Maintenance limits for wheel damages and differential settlements to avoid cracking of the track slab will be analysed. The project plan includes four parts with successively refined models, aiming at already after the first year and then continuously during the project, guarantees deliverables of the research results that can be used by Trafikverket (the Swedish Transport Administration).
Item type: