National Transport Library Research Database

Prediktions och scenariobaserad trafikledning (Mobile Millennium Stockholm 2017-2018) (Prediction and scenario based traffic management (Mobile Millennium Stockholm 2017-2018))

  • Burghout, Wilco
  • Kungliga tekniska högskolan, Universitet eller högskola, 202100-3054
Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-12-01 -- 2018-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/106509
Subject(s): Abstract: Det långsiktiga målet med huvudprojektet Mobile Millennium Stockholm är att kunna estimera och prediktera restider och trafikförhållanden för hela vägnätet, för att kunna åstadkomma utvärdering av scenarier och proaktiv trafikledning för hela storstadsområden. Fokus i den kommande fasen är att ge förbättrade korttidsprognoser av trafikstatus och att utveckla verktyg för att stödja trafikstyrning och kontroll av det primära vägnätet och omledningsvägnätet. Detta omfattar utveckling och optimering av trafikstyrningsscenarier. Denna fas kommer att integrera resultaten av de tidigare MMS projekt med resultat från projekten Kalibrering av DTA modeller och Googles tunnelstängningsprojektet samt pågående projekt för kontrollstrategier motorväg. Genom att kombinera modellbaserad scenarioutvärdering och optimering med förbättrade korttidsprognoser kan vi hjälpa trafikledningen vid Trafik Stockholm (och Trafik Göteborg) att utveckla och förbättra proaktiva strategier för trafikledning.Abstract: The main project goal of Mobile Millennium Stockholm projects is to be able to estimate and predict travel time and traffic conditions for the entire network, in order provide city-wide scenario evaluation and proactive traffic management. The main focus of the next phase is to provide enhanced short-term prediction of the traffic state and develop tools to support traffic management and control on the primary and re-routing network. This includes the development and optimization of traffic management scenarios. This phase will integrate the results of the previous MMS projects with those of the 'Calibration of DTA models' project, the Google 'tunnel closure' project and current 'Motorway control strategies' project. By combining model-based scenario evaluation and optimization with enhanced short-term prediction capabilities we can aid the traffic management at Trafik Stockholm (and Trafik Göteborg) to develop and improve pro-active traffic management strategies.
Item type: