National Transport Library Research Database

Säkerhet för baksätet (Rear seat safety)

  • Bohman, Katarina
  • Autoliv Development AB, Svenskt företag eller organisation, 556070-0543
Sponsors, duration, budget: Vinnova ; 2009-01-01 -- 2012-12-31 ; 7220327 kronorRegistration number:
  • Vinnova 200901458
Subject(s): Abstract: Enligt ny forskning är inte baksätet nödvändigtvis längre säkrare jämfört med framsätet. De flesta av baksätespassagerarna är yngre och de sitter dessutom oftast i baksätet. Det finns därför ett forskningsbehov att förstå dagens krockförutsättningar samt förbättra testverktygen. Projektet kommer att tillföra kompetens i forskningsområdet barn/baksätes-säkerhet. Det kommer att evaluera dagens krockdockor (numeriska och mekaniska) samt resultera i förbättrade versioner. Dessutom kommer testförutsättningar och metoder samt konstruktionsprinciper för skyddsystem bli uppdaterade i syfte att möjliggöra utvecklingen av nya skyddsprodukter.Abstract: The overall objective is to improve safety in order to reduce the number and severity of injuries of forward facing children (up to small adults) in the rear seat of passenger vehicles. This project will map the causes of injuries occurring to restrained children 3-12 years old in frontal to side impacts, with the objective to establish guidelines for evaluation methods as well as protection principles, also taking restraint handling and attitude aspects into account. A special focus is made to improve occupant child models. Recent studies indicate that the rear seat of automobiles is less safe to travel in than the front seat. The majority of the rear seat occupants are children or young/small adults. There is a need for new background knowledge from real world accidents, improved test tools and evaluation methods. The project will give competence in the field of child/rear seat safety. It will evaluate existing occupant computational models, and dummies. This work will result in improved versions of existing child models. Updated test conditions and test methods are also expected to become a result of the project, as are design principles for protective systems for frontal and side impacts, in order to enable the development of new safety products.
Item type: