Abstract: Inför forskningsprogrammet SESAR2020 har LFV valt att ingå i ett samarbete med Danmark, Irland, Österrike och Kroatien genom bildandet av konsortiet COOPANS Alliance (COOPANS). Kärnan i detta samarbete är att ANSP:erna använder samma system för flygtrafikledning, TopSky. Detta innebär att COOPANS-länderna har ett gemensamt intresse för systemutveckling och kan driva krav på systemutveckling på ett kostandseffektivt sätt gentemot systemleverantören, Thales.
Arbetet inom COOPANS SESAR 2020 är uppdelat enligt följande:
- PMO member – Program Manager för LFV SESAR 2020, ansvarig för programverksamheten och representerar LFV i COOPANS SESAR 2020 PMO.
- Project Point of Contact – Projektrepresentation och ansvarig för COOPANS samtliga lösningar i projektet.
- Solution level Primary Focal Point (PFP) – Solutionrepresentat och ansvarig för enskilda COOPANS- lösningar i projektet.Inom ramen för det sameuropeiska utvecklingsprogrammet SESAR 2020 (Single European Sky ATM Research 2020), är LFV som ANSP (Air Navigation Service Provider) i Sverige, engagerat i utveckling av koncept för det framtida europe-iska luftrummet, specifikt inom ATM (Air Traffic Management). Programmet är organiserat genom SJU (SESAR Joint Undertaking). SJU är ett offentligt?privat partnerskap, inrättat av EG och Eurocontrol. Eurocontrol är en europeisk samar-betsorganisation för Safety och Air Navigation, bestående av EU och 41 medlemsstater, där ibland Sverige. Förutom de två initiala medlemmarna, består SJU idag av 15 medlemmar, var av sex ANSP?er och resterande från industrin. Sedan 2015 samarbetar medlemmarna inom COOPANS även med konceptutveckling inom SESAR. Primärt är samarbetet kring den gemensamma plattformen men även inom andra områden. LFV har organiserat verksamheten kring SESAR 2020 i en egen programverksamhet, kort kallad för LFV SESAR 2020 (Programmet). Programmets verkställs mellan 2016 och 2021. Syftet med SESAR är att harmonisera det europeiska civila luftrummet till ett gemensamt luftrum. Detta mot bakgrund av att det europeiska luftrummet är ett av de trafiktätaste i världen samt att det inte fanns en enhetlig rikt-linje för FoI sammantaget i Europa. Det uppsatta övergripande målet för SESAR är bättre miljö, ökad säkerhet och bättre effektivitet. LFV har samma syfte och fokus som SJU, fast ur ett svenskt perspektiv. LFV bidrar med kompetens till ut-vecklingen av det europeiska luftrummet och beaktar samtidigt svenska intressen. Förutsättningarna för det svenska luftrummet är, ur ett europeiskt perspektiv, specifika och de stora europeiska ANSP?erna har i vissa avseenden andra utmaningar än vad LFV har. Det är därför viktigt att agera i ett starkt konsortium som ger LFV möjligheten att påverka de lösningar som tas fram så att de är applicerbara och ger avsedd effekt också i Sverige. Den övergripande gemen-samma målbild som SESAR strävar mot har sin motsvarighet i en samlad gemensam målbild för LFVs engagemang i SESAR. Varje enskilt projekt bidrar med sin del i ett komplext system för att nå målet. Det är därför viktigt att styrningen av LFVs engagemang i SESAR hålls samman i ett program där vi kan hantera den övergripande målbilden i priorite-ringar mellan och inom projekt.
Syftet med LFVs deltagande i SESAR 2020 är i linje med Trafikverkets Forsknings- och Innovationsplan att bidra till att utveckla och förnya luftfartsområdet på ett sådant sätt att det möter omvärldens krav på säkra, effektiva, robusta och hållbara flygtransporter. LFV avser även att arbeta för att påverka utvecklingen i SESAR 2020 så att denna även hanterar och anpassas för Sveriges förutsättningar, vilka inte är de samma som för centrala Europa. LFV SESAR 2020 inriktar sig primärt på målområdet ATM (Air Traffic Management), men det finns även delar i programmet som behandlar målområdet Flygplats. Genomförandet av LFV SESAR 2020 bygger på samverkan med andra aktörer och användandet av finansieringsmöjligheter genom EU.
- Solution level Secondary Focal Point (SFP) – Solutionrepresentat med ansvar för delmängder i enskilda COOPANS- lösningar.Abstract: SESAR 2020: developing the next generation of European Air Traffic Management