Abstract: Dagens flygledningssystem har två centrala problem som samtidigt kan angripas med ny teknik för blickstyrning och taligenkänning. Ett problem är att incidenter och olyckor ibland inträffar på grund av bristande kommunikation och samordning mellan flygledare, system, andra aktörer. Ett annat problem är att tekniken för att ge input till flygledningssystem är ineffektiv/tidskrävande, vilket gör att systemen gör som minst nytta när de behövs som mest (i stressade/allvarliga situationer ), och att kapaciteten för övervakning och agerande begränsas. Tid som används för input kan inte samtidigt användas för att övervaka och fatta beslut. Målet med projektet är att studera potentialen i ny teknik för blickstyrning och taligenkänning för att angripa problemet.
* Integrera blickstyrning i LFV och/eller LiU simulatorsystem
* Kartlägga hur algoritmer för att känna igen avläsningsmönster ( tal/blick) kan användas för att effektivisera interaktionen ytterligare.
* För taligenkänning är ett samarbete med DLR Braunschweig troligt då de redan har nått hög mognad på teknisk prestanda.
Studien angående avläsningsmönster genomförs vetenskapligt genom att använda samma metodik som redan används i ett projekt från vetenskapsrådet som handlar om algoritmer för att hitta mönster i data relaterad till tid. Studien baseras även på de förstudier vi genomfört inom samarbetet LFV-LiU där vi manuellt identifierat sekvenser (i areakontroll och torn) genom kvalitativ episodanalys. Angående taligenkänning bygger vi på metodik och studier som genomförts tillsammans med samarbetspartners, med fokus på vinster med kombination av taligenkänning och blickstyrning. Den delen är framåtblickande och använder även workshopmetodik.
Syftet med tillämpningen är att bättre utnyttja operatörers kapacitet för monitorering och planering, genom att minska den tid som krävs för att uppdatera system/skriva in information (som redan kommunicerats genom tal), effektivisera interaktion genom blickstyrning (som idag hanteras med tidsödande val i menysystem genom användning av bl.a. datormus). Det lägger grunden för nya former av automation, som kan övervaka kommunikation och interaktion mellan människor i team, och automatiserade system.