National Transport Library Research Database

Framtidens flygledarposition EnRoute/ Approach (CWP2025) (EnRoute/ Approach (CWP2025))

Sponsors, duration, budget: Trafikverket ; 2016-01-01 -- 2016-12-31 Registration number:
  • Trafikverket 2016/101827
Subject(s): Online resources: Abstract: Harmonisering vad gäller gränssnitt, ergonomi och kontrollrumsmiljö generellt inom och mellan flygtrafiktjänster samt inom COOPANS (industriallians där LFV är drivande vad gäller forskning och utveckling) är en strategisk fråga av hög prioritet och två innovativa aktiviteter är identifierade i samråd med COOPANS. En aspekt som uppmärksammats inom COOPANS är att ljusa gränssnitt används (och ses som bättre än mörka gränssnitt) i vissa miljöer/organisationer ¬– samtidigt är uppfattningen den motsatta i andra miljöer/organisationer som använder ljusa gränssnitt. En objektiv jämförande studie av gränssnitt i en dynamisk och realistisk miljö, detta är nödvändigt för att kunna balansera subjektiva uppfattningar. Samtidigt är miljöerna tekniskt föråldrade. Potential i ny bildskärms- och interaktionsteknik behöver utvärderas (ex. böjda presentationsytor, multitouch, gester, taktil interaktion etc.). Nya rön inom synergonomi och fysisk utformning måste också beaktas. För att kunna göra det behöver en ny fysisk operatörsposition utformas och utvärderas. Design av kontrollrum och gränssnitt är avgörande för total prestanda och har därmed en stark påverkan på kostnadseffektiviteten totalt sett. För att optimera utvärdering av design så har LFV o LiU har utvecklat ( 2014-2015) en första metodik för inspelning och analys av ögonrörelser och kombinerar nu metodiken med realtidsmonitorering av arbetsbelastning. Förmodligen är LFV / LiU först i världen med dessa studier och uppmärksamheten är hög såväl inom akademi som industri. Den metodiken ligger till grund för den vetenskapliga studien i projektet, angående mörkt/ljust gränssnitt. Angreppssätt är att genomföra en jämförande vetenskaplig studie av olika betingelser mörkt respektive ljust gränssnitt i dagsljus (fönster) lokal och dämpad belysning,med skärmade eller inga fönster. Genomföres våren 2016 på en representativ plattform för områdeskontroll i Malmö med operativa experter. Senaste metodik och utrustning för att spela in och analysera ögonrörelser används samt monitorering av arbetsbelastning i realtid för de olika betingelserna. Vidare att tillsammans med LiU design avd. och COOPANS operativ expertis utveckla enligt ”Best Practices” ett förslag på framtida arbetsposition. workshop och demonstrationer. 3D modeller / mockup i fullskala i optimerad design. Prototyp skrivs ut i 3D skrivare i valfri skala. En workhop med representanter från LFV och LiU Design kommer att genomföras, samt initiala subjektiva utvärderingar av koncpetet tillsammans med flygledare/annan personal med motsvarande kompetens. Arbetet är framåtblickande ( 5-10 år), och ska ligga till grund för planering av vetenskapliga studier. Ledande forskare inom inspelning och analys av ögonrörelser och inom arbetsbelastning ingår i studien. Ett samarbete sker också med världsledande industri inom dessa områden. Ett flertal artiklar och konferensbidrag har publicerats.
Item type: