Abstract: Utveckla grundläggande koncept för ruttplanering av UAV, det vill säga algoritmer i relation till nödvändig infrastruktur för att systemet ska fungera i praktiken.
Utforma matematiska modeller och algoritmer för att uppskatta mängden UAV-trafik som säkert kan inrymmas (under 50m höjd)
Dessa två, djupt samverkande forskningsuppgifter, ligger i centrum av den nya disciplinen UTM - UAV trafikledning (UTM – UAV Traffic Management). Forskning och utveckling inom området går för närvarande på högvarv i flera delar av världen. Vårt arbete bygger på vår omfattande erfarenhet att arbeta med liknande frågor inom flygtrafikledning (ATM -- Air Traffic Management), inom bl.a ODESTA (optimering av luftrumsutnyttjande och ruttplanering i TMA).
Ett brett spektrum av olika typer av UAV kommer att övervägas i forskningen: 1) mindre utrustade UAV (landsbygdsområde och lokala applikationer, exempelvis övervakning av skörd i jordbruk) och 2) välutrustade UAV (drift över städer, på och i närheten av flygplats / kritiska tillämpningar). För det första fallet kommer vi även att utvärdera fördelarna och kostnaderna för nödvändiga infrastrukturinvesteringar. För det andra fallet fokuserar vi på kapacitet för att utnyttja det okontrollerade luftrummet optimalt och säkert i de förväntat högt belastade (trängsel, exempelvis på specifika platser) tätbebyggda områden. Ansatser till ruttplanering kommer att utvecklas för båda fallen.