Abstract: Inom projektet bedrivs forskning, som tar ett första steg mot trafikledning och reglering av obemannat flyg (Unmanned Aerial System Traffic Management, UTM) för framtida tjänster som nyttjar obemannat flyg i städer med omgivande landsbygd. Obemannat flyg är redan idag en verklighet i svenskt luftrum (även över städer) för t.ex. flygfotografering. Det är ett snabbt växande område, med starka kommersiella intressen. Obemannat flyg ses internationellt som en sk. ”disruptiv” teknologi det vill säga med potential att markant ändra förutsättningarna för verksamheter i samhället, vilket därmed kan medföra både risker och möjligheter. Det medför att vi behöver utforska tre aspekter av framtiden: 1) Vi behöver utforska vilka tjänster som kan tänkas nyttja obemannat flyg. Det ger i tur en uppfattning om framtida trafik, angående startpunkter, slutpunkter, hur länge trafiken är i luften, omfattning av trafik. 2) Dessa tjänstemöjligheter måste ställas mot aktuell och framtida reglering för att hantera risker/negativa effekter av obemannat flyg. 3) Sammantaget ger det en bild av den trafik som behöver övervakas och ledas, en bakgrund för att ta fram trafikledningskoncept. Koncepten får i sin tur återverkningar på möjligheten att bedriva tjänster i linje med gällande reglering. Dessa tre teman knyts samman i projektet genom en interaktiv visualisering av flygtrafik och trafikledningskoncept.