Abstract: Bakgrund: Utvecklingen av fjärrstyrda flygtrafikledningstorn har tagit stora framsteg de senaste åren. Sverige har världens första driftsatta fjärrstyrda torn. Forskning fortsätter för att säkert och effektivt fjärrstyra flera flygtrafikledningstorn från en och samma central. På flygplatssidan finns också stor potential för den fjärrstyrda tekniken. En av de stora utmaningarna främst för mindre flygplatser är kostnaden för personal på flygplatsen. Dessutom är arbetsbelastningen för personalen väldigt varierande över dagen – och naturligtvis kopplad till avgångar och ankomster. Viss effektivisering kan göras genom att låta personalen ansvara för flera olika områden (incheckning, security, handling, flygtrafikledning, banunderhåll mm.). Möjligheten att fjärrstyra flera av flygplatsernas funktioner förväntas ha mycket stor potential vad gäller effektivitet och kostnad, speciellt när man studerar flera närliggande flygplatser. Underhåll av IT-teknik kan till stora delar även det utföras på distans.
Problembeskrivning: Idag kämpar flera mindre flygplatser för att överleva ekonomisk. Regelverket och driften av flygplatsen och dess funktioner kräver mycket personal men personalens arbetsbelastning ligger långt under deras kapacitet under stora delar av dygnet. Flera mindre flygplatser tvingas lägga ner verksamheten på grund av att de inte går runt ekonomisk, vilket leder till att tillgänglighet för näringsliv och medborgare, till och från regionen mot omvärlden blir sämre, i Sverige och utomlands.
Syfte: Syftet med förstudien är att utreda förutsättningarna för att fjärrstyra ett antal funktioner på mindre flygplatser från en central. Operativ genomförbarhet, tekniska utmaningar och ekonomiska konsekvenser kommer att beaktas.